
En aarhusiansk ejendomsudvikler er gået konkurs midt i en opsigtsvækkende sag om alvorlige byggeskader i midtbyen.
Det skriver Århus Stiftstidende.
Selskabet Markholt & Rand, som blandt andet stod bag planer om eksklusive byhuse til priser op mod 12 millioner kroner, blev begæret konkurs den 16. december.
Konkursen kommer kort efter, at selskabet har færdiggjort et byggeri i Mønsgade nær Den Gamle By. Projektet har ifølge naboerne forårsaget omfattende skader på ejendommen Mønsgade 4, hvor der er opstået flere centimeter brede revner i murværket.
En skønsmand vurderer, at udbedringen vil koste mindst 1 million kroner, men beboerne har endnu ikke kunnet finde et firma, der tør påtage sig opgaven af frygt for at forværre skaderne.
Den seneste vurdering peger på, at fejlen kan ligge hos den geotekniske rådgiver, Franck Geoteknik, men beboerne ved endnu ikke, hvordan ansvaret er fordelt mellem udvikler, entreprenør og rådgivere.
Hverken selskabets direktør Tommy Rand eller medejer Rasmus Markholt har ønsket at kommentere konkursen, og kurator kan endnu ikke oplyse, hvad der præcist ligger bag sammenbruddet.
Markholt og Rand har også været involveret i en anden nabostrid i, hvor selskabet planlagde at opføre 6 luksuriøse byhuse i flere etager.
Beboerne i en naboejendom har flere gange klaget til Byggeklageenheden over projektet og fået medhold én gang. Aarhus Kommune havde nemlig lavet en fejl under udregningen af projektets bebyggelsesprocent.
Grunden står derfor fortsat tom, og det er nu usikkert, om byggeriet nogensinde bliver til noget.






















