Aarsleff Rail er sammen med den tyske partner Spitzke SE gået i gang med en omfattende sporfornyelse på jernbanestrækningen mellem Fredericia og Padborg.
Det oplyser entreprenøren i en pressemeddelelse.
Arbejdet begyndte kort efter sommeren, hvor kontrakten blev underskrevet.
Projektet har en samlet værdi på omkring 98 millioner kroner og omfatter fornyelse af skinner og broer på tre delstrækninger: Fredericia-Taulov, Vamdrup-Lunderskov og Vojens-Rødekro.
Ifølge administrerende direktør Thomas Mollerup kræver arbejdet brede kompetencer.
– Kontrakten indeholder en meget bred vifte af opgaver, der kræver kompetencer inden for stort set samtlige jernbanediscipliner; spor, jord, afvanding, ballast, konstruktioner, sikring og kørestrøm. Den type opgave har vi flere gange før løftet med succes for Banedanmark, senest ved sporfornyelserne på Østfyn og Slagelse-Korsør, udtaler Thomas Mollerup.
Aarsleff Rail står for hovedparten af arbejdet, mens Spitzke SE udfører sporjusteringer og de opgaver, der kræver brug af sporombygningstog.
De to virksomheder har samarbejdet siden 2015 og har tidligere løst lignende projekter for Banedanmark, blandt andet på Østfyn og mellem Slagelse og Korsør.
– Vores projekter er afleveret til tiden, og de gode resultater bekræfter, at vi med vores strategiske partnerskab tilbyder en relevant kombination af teknisk knowhow og professionel projektstyring, udtaler Thomas Mollerup.
Hovedparten af opgaverne afsluttes ultimo november 2025.
Arbejdet på de sydjyske strækninger forventes afsluttet i slutningen af november 2025.























