Casper G. Knudsen, administrerende direktør i Altan.dk. Foto: PR.
Casper G. Knudsen, administrerende direktør i Altan.dk. Foto: PR.

Efterspørgslen på altaner har ifølge en pressemeddelelse fra Altan.dk aldrig været større, men mange danskere måtte i 2021 alligevel vente på deres nye altan på grund af lange sagsbehandlingstider hos landets kommuner. Det mærkede de hos Altan.dk, som afhænger af, at der hele tiden er nye sager til selskabets montører. Selvom der var ordrer i bogen for op imod 300 millioner kroner, måtte virksomheden skrue ned for aktiviteterne i løbet af året.

Virksomheden måtte hjemsende omkring 40 montører, og administrationen kørte med arbejdsdeling i tre måneder. Altan.dk formåede dog alligevel at lande et positivt resultat på 2,5 millioner kroner.

– Helt overordnet anser vi årsresultatet som tilfredsstillende i et vanskeligt år, hvor vores omsætning lå cirka 30 procent under det forventede. Jeg tager de positive briller på og er stolt over, at vi på trods af flere bump på vejen formår at lave et plus på bunden, siger Casper G. Knudsen, administrerende direktør i Altan.dk, i meddelelsen.

– Det har naturligvis været frustrerende at stå med en fyldt ordrebog uden at kunne gå i gang. Heldigvis begynder det at gå den rigtige vej med byggetilladelserne, og det vil jeg gerne takke kommunerne for. Det betyder også, at vores kunder kan forvente at få deres altaner hurtigere, hvilket naturligvis er glædeligt, uddyber han.

Altan.dk står i dag for cirka 50 procent af alle altanprojekter på eksisterende etageejendomme i Danmark og leverer hvert år 2.500 nye altaner til danskerne.

Resultat præges af investeringer i elevatorer og det svenske marked

Investeringer i det svenske marked, i virksomhedens elevatorafdeling og i fastholdelse af så mange medarbejdere som muligt, har påvirket årets resultat negativt, men der er en klar forventning om, at investeringerne vil betale sig i de kommende år.

Altan.dk etablerede sig på det svenske marked i 2016 med start i Malmø og har især det seneste år oplevet stor efterspørgsel i takt med, flere og flere svenskere får etableret åbne altaner til deres lejligheder. I elevatorafdelingen udførte Altan.dk i 2021 adskillige elevatorprojekter og har allerede flere sager i bogen i 2022.

– Vi investerer fortsat stort i elevatorer og den svenske del af forretningen, som vi ser stort potentiale i på den lange bane, men de er fortsat ikke overskudsgivende. Det forventer vi dog, at de bliver i 2022/23, hvorfor vi også har fastholdt vores medarbejdere i begge afdelinger, siger Casper G. Knudsen, der netop har åbnet sit tredje svenske showroom.

Den lavere omsætning fik ikke betydning for Altan.dks CSR-projekter i Zambia og Nicaragua, hvor der i 2021 også blev investeret i nye udviklingsprojekter.

Altan.dk ser ind i stigende aktivitetsniveauer i 2022 og forventer dermed også en stigning i både omsætning og resultat i takt med sagsbehandlingstiderne nedbringes, den svenske altanforretning vokser og flere og flere danskere ønsker elevatorer i deres ejendomme.

– Det er selvfølgelig for tidligt at sige noget om, hvordan 2022 kommer til at tegne sig, men det tegner godt. Der er travlt, og vi ansætter igen nye montørteams, siger Casper G. Knudsen.