Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark. Foto: PR.
Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark. Foto: PR.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Mange små og mellemstore virksomheder oplever dårlig behandling fra myndighederne.

Det viser en analyse fra SMVdanmark, skriver paraplyorganisationen for håndværkernes brancheorganisationer i en pressemeddelelse.

Samlet har hver tredje af de små og mellemstore danske virksomheder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i mødet med det offentlige i løbet af de seneste to år. Hver femte har sågar oplevet at blive talt ned til eller intimideret, lyder det fra SMVdanmark.

Bygge- og anlægsbranchen også rammes hårdt. Ifølge undersøgelsen svarer 29 procent af den samlede bygge- og anlægsbranche, at de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i kontakten med det offentlige. 26 procent har modtaget mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning fra offentlige myndigheder.

Ifølge Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark, er tallene et tegn på en mere grundlæggende udfordring i den offentlige sagsbehandling.

– Vi ser desværre en skrankepavekultur, hvor virksomheder bliver mødt med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde. Det undergraver tilliden og hæmmer væksten, særligt i brancher, hvor myndighedskontakt er en del af hverdagen, udtaler Alexander Søndergaard.

Elektrikerne har de største udfordringer

Analysen viser store forskelle mellem byggebranchens forskellige fag. Udfordringerne er således generelt støst for elektrikere.

Her melder hele 40 procent om, at de inden for de sidste to år har været i kontakt med det offentlige, hvor de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.

27 procent af elektrikerne angiver, at de har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.

35 procent har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. Alle tal der ligger over gennemsnittet for SMV’erne i undersøgelsen.

Også i brancherne ”installation af VVS-, varme- og klimaanlæg” og ”tømrer- og bygningssnedkerarbejde” stikker resultater negativt ud. For eksempel svarer 27 procent indenfor VVS-branchen, at de har følt sig talt ned til eller intimideret.

Og 35 procent af tømrere og bygningssnedkere har oplevet urimeligt korte svarfrister.

Ifølge Alexander Søndergaard kan de negative tal hænge sammen med disse fags hyppige kontakt med det offentlige:

– Når virksomheder i byggebranchen konstant skal navigere i komplekse regler, søge tilladelser og koordinere med forskellige myndigheder, øges risikoen for misforståelser og frustration. Men det gør det ikke mere acceptabelt, at så mange føler sig dårligt behandlet, misinformeret eller direkte initimideret.

Kræver politisk handling

SMVdanmark efterlyser en politisk indsats for at sikre en mere konstruktiv og respektfuld dialog mellem virksomheder og myndigheder.

– Det offentlige og de små og mellemstore virksomheder er ikke hinandens modstandere. Vi er på samme hold, understreger Alexander Søndergaard.

– Derfor er der brug for et opgør med den skrankepavekultur, som alt for ofte spænder ben for gode løsninger. Det kræver vilje til forandring. Både politisk og ledelsesmæssigt i den offentlige sektor, slutter han.

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet?

Ja Nej Ved ikke
El-installation 40 60 0
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 38 51 11
Murerarbejde 36 55 9
Landskabspleje 33 56 11
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 27 58 15
Maleraktiviteter 17 63 20
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 29 58 13
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 32 58 10

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret?

Ja Nej Ved ikke
El-installation 27 73 0
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 27 73 0
Murerarbejde 14 71 14
Maleraktiviteter 11 73 17
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 8 77 15
Landskabspleje 4 96 0
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 13 75 11
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 18 73 9

Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder?

Ja Nej Ved ikke
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 30 46 23
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 28 55 18
Murerarbejde 27 50 23
El-installation 26 48 26
Landskabspleje 26 56 19
Maleraktiviteter 19 55 26
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 26 52 22
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 29 53 18

Har du oplevet svarfrister i henvendelser fra de offentlige myndigheder, som du ikke mener har været rimelige?

Ja Nej Ved ikke
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 35 33 32
Murerarbejde 31 42 27
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 30 53 18
Landskabspleje 22 59 19
Maleraktiviteter 19 59 22
El-installation 17 57 26
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 26 50 24
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 31 48 21

Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder?

Ja Nej Ved ikke
Murerarbejde 36 52 12
El-installation 35 39 26
Landskabspleje 27 62 12
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 24 50 26
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 20 50 30
Maleraktiviteter 18 58 23
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 23 54 23
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 31 50 19

Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige?

Meget dårlig Dårlig Hverken / eller God Meget god
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg 19 4 31 38 8
El-installation 13 20 27 20 20
Murerarbejde 10 19 29 14 29
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter 5 29 24 35 7
Maleraktiviteter 5 12 37 36 10
Landskabspleje 0 7 30 56 7
Bygge- og anlægsaktiviteter – samlet 7 17 32 32 11
Alle besvarelser på tværs af alle brancher 9 13 31 37 10

Kilde: Medlemssurvey, SMVdanmark.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling