
Et lille flertal i byrådet i Silkeborg har vedtaget en lokalplan, der giver mulighed for at opføre 225 nye boliger i Astrid Lindgrenskvarteret i Balle mellem Silkeborgmotorvejen og Nordre Højmarksvej.
– Lokalplanen muliggør op til 225 boliger, som er velplacerede i et attraktivt område, sagde formand for plan-, vej- og trafikudvalget, Kristian Pihl Lorentzen (V), på byrådsmødet, hvor han hæftede sig ved, at projektet rummer et varieret udbud af boligtyper.
Beslutningen blev truffet efter en lang debat, hvor 17 af byrådets 31 medlemmer stemte for planen, mens et mindretal ønskede at begrænse projektet til omkring 150 boliger, som Socialdemokratiet havde foreslået.
Debatten handlede især om frygt for øget trafik og pres på Balleskolen og områdets daginstitutioner. Flere politikere pegede på, at den nuværende rundkørsel ved Viborgvej og Nordre Højmarksvej ikke vil kunne håndtere den fremtidige trafikmængde.
Kommunens vejafdeling vurderer ifølge Midtjyllands Avis, at der skal investeres omkring 20 millioner kroner i nye trafikløsninger.
Liberal Alliance, som tidligere har kritiseret projektet, skiftede kurs og fremlagde et ændringsforslag om, at byrådet skal afsætte penge til en permanent trafikløsning senest i 2029. Partiet ønskede samtidig, at kommunen skal håndtere eventuelle problemer med kapaciteten på Balleskolen og i daginstitutionerne. Forslaget blev vedtaget, og det blev afgørende for, at et flertal stemte for lokalplanen.
Sagen har længe delt byrådet, og flere politikere henviste til de 41 høringssvar fra borgere, hvor næsten alle var kritiske over for de 225 boliger. Modstanderne mener, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har lyttet til borgernes bekymringer om trafik, skoleforhold og områdets udvikling.

Omvendt påpegede Ragnar Dixen (LA) på byrådsmødet, at der også er masser af borgere i lokalområdet, der bakker op om projektet.
– Jeg bor selv i Balle. Jeg bor faktisk i Astrid Lindgrenskvarteret, og dem jeg snakker med, er sådan set meget positive over for nogle flere naboer deroppe. Det er bare ikke dem, der råber allerhøjest, sagde Ragnar Dixen på byrådsmødet.
Bygherre er Birch Ejendomme med Sweco som rådgiver. Lodsejere i området er Silkeborg Kommune og en række private grundejere. Birch Ejendomme har fuldmagt til at udarbejde lokalplan for arealerne ejet af flere private grundejere.
Lokalplanområdet strækker sig over 33 hektar, hvor nedrivning af to eksisterende gårde på Astrid Lindgrensvej 3 og 5 skal sikre, at der bliver plads til udviklingen af boligområdet.
Projektet omfatter syv delområder, hvor der skal bygges seks parcelhuse på såkaldt kompaktgrunde på 500 kvadratmeter, 93 parcelhuse på grunde på 700 kvadratmeter og 126 tæt-lav boliger.
Række- og klyngehusene bliver lejeboliger, som Birch Ejendomme opfører til egen portefølje, mens parcelhusgrundene efter planen skal sælges, har udviklingsselskabet tidligere oplyst.






















