Martin Kibsgaard Jensen, administrerende direktør i Blue Capital. Foto: PR.
Martin Kibsgaard Jensen, administrerende direktør i Blue Capital. Foto: PR.

Markedet for investeringsejendomme har nærmest ligget i dvale gennem hele 2023, lyder det i en pressemeddelelse fra Blue Capital.

Alligevel har projektudbyderen alene i fjerde kvartal solgt seks butiksprojekter, og året som helhed byder på flere rekorder, fremgår det.

– Her i december udbyder vi en 365discount-butik i Borup ved Køge og forventer også at kunne nå at udbyde et tilsvarende projekt. Og med 12 eller 13 projekter når vi det højeste antal projekter på et år nogensinde. I november rundede vi 100 udbudte projekter med en samlet købesum på godt 3 milliarder kroner, siden vi begyndte i 2010. Samtidig er væksten af nye kunder cirka ti procent større i år end sædvanligt, og vi har nu passeret 500 investorer i alt, og omtrent halvdelen af dem har endda investeret i to eller flere af vores projekter, udtaler administrerende direktør Martin Kibsgaard Jensen.

Siden oktober har Blue Capital udbudt to projekter med nybyggede Jem & Fix-byggemarkeder i Horsens og Vejle samt tre projekter med 365 discount-butikker. Før sommerferien og i sensommeren blev det til syv projekter med blandt andet Jysk- og T. Hansen-storbutikker samt flere dagligvarebutikker udlejet til Coop og Salling Group.

Samlet løber årets forventede 13 projekter op i en værdi af 385,6 millioner kroner, og i hele sin levetid har Blue Capital udbudt og solgt ejendomsprojekter for over 3,2 milliarder kroner.

Stadigt flere private investorer med en vis formue får ifølge Blue Capital øjnene op for investeringer i erhvervsejendomme som supplement til aktier og obligationer.

– Investorerne træder ind i færdige projekter med stabile lejeindtægter, som stiger i takt med priserne og derfor beskytter investorerne mod inflation. Vores projekter har lange lejekontrakter, typisk ti år eller endnu længere – med solide lejere. Dermed har investorerne stor sikkerhed og fornuftige, stabile afkast, mens detailkæderne får frigjort driftskapital, som før var bundet i mursten, udtaler Martin Kibsgaard Jensen.

Martin Kibsgaard Jensen påpeger desuden, at bæredygtighed tænkes ind i projekterne. Og det er ikke kun godt for klima og miljø.

– I år er tre af vores projekter nybyggede ejendomme med minimalt klimaaftryk og med solceller på taget. Ved eksisterende ejendomme undersøger vi altid mulighederne for at energirenovere og etablere solceller. Derfor kan en stigende del af projekterne finansieres med favorable, grønne lån fra bank og realkredit, og desuden er bæredygtige ejendomme lettere at genudleje og får derved styrket deres værdi. Samtidig nyder lejerne godt af lavere energiforbrug, pointerer Martin Kibsgaard Jensen.

Blue Capital samarbejder med dagligvarekoncerner som Coop (blandt andet 365discount), Rema1000 og Salling (Netto), storbutikker som Elgiganten, Jem & Fix, Jysk og T. Hansen samt fastfoodkæderne Burger King og Sunset Boulevard.

Virksomhedens projekter bliver udbudt som såkaldte kommanditselskaber eller K/S’er, hvor op til ti investorer går sammen.