Parkering. Foto: Dansk Byudvikling.
Parkering. Foto: Dansk Byudvikling.

Et bredt flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har indgået en aftale om fremtidens parkering og byliv i København.

Det oplyser kommunens Klima-, Miljø- og Teknikforvaltning i en pressemeddelelse.

Aftalen skal skabe bedre balance mellem ønsket om en grønnere by og behovet for parkering for både borgere, erhvervsliv og mennesker med handicap.

– Vi skal have en grøn by, hvor det er trygt for vores børn at cykle til skole – og vi skal have livet til at hænge sammen for de mennesker, der ikke kan undvære en bil i det daglige, udtaler klima-, miljø- og teknikborgmester Line Barfod (EL).

Som led i aftalen bliver omkring 320 pladser, der i dag er reserveret til eldrevne delebiler, midlertidigt åbnet for almindelig parkering frem til 2030.

– Alt for mange københavnere kender frustrationen ved at lede efter en parkerignsplads efter arbejde og køre forbi den ene tomme el-delebilsplads efter den anden. Derfor er jeg glad for, at mange af dem nu bliver lavet om til almindelige parkeringspladser, så vi rent faktisk følger efterspørgslen, udtaler Venstres gruppeformand Louise Theilade Thomsen.

Samtidig etableres flere handicap- og erhvervsparkeringspladser, blandt andet i Middelalderbyen, hvor 50 tidligere nedlagte parkeringspladser genoprettes til disse formål.

Partierne er desuden enige om at arbejde for op til 20 nye grønne bylivsgader rundt om i hovedstaden. Alle parkeringspladser, der eventuelt nedlægges som følge af projekterne, skal erstattes andre steder. Der skal også findes finansiering til flere sikre skoleveje, så flere børn trygt kan gå eller cykle til skole.

Aftalen åbner samtidig for mere udeservering i byen. På fem gader i Middelalderbyen bliver det muligt at etablere servering på tidligere vej- og parkeringsarealer, og der skal arbejdes videre med flere grønne byrum og permanente byrumsprojekter i området.

– Nu bliver tomme bænke skiftet ud med udeservering til gavn for restaurationslivet og det store flertal af københavnere, som elsker byens liv, udtaler Louise Theilade Thomsen.

Parterne understreger, at udgifterne til parkeringsområdet fortsat skal dækkes af kommunens parkeringsindtægter, så ordningen ikke belaster den øvrige kommunale økonomi.

Aftalen er indgået af Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance, Alternativet og Dansk Folkeparti.

Politisk aftale om parkering i København

Aftalen om byliv, parkering og sikre skoleveje i København indebærer, at et bredt flertal på Rådhuset har fundet et kompromis mellem hensynet til byliv, erhvervsliv, tilgængelighed og parkering.

De vigtigste elementer er:

  • Omkring en tredjedel af byens el-delebilsparkeringspladser kan midlertidigt bruges som almindelige parkeringspladser frem til 2030.
  • I Middelalderbyen oprettes flere parkeringspladser til erhverv og handicapbrugere, mens beslutningen om at nedlægge 75 parkeringspladser i Nørre Kvarter udsættes i tre år.
  • Der arbejdes videre med forsøg med udeservering på udvalgte vejarealer i Middelalderbyen og senere også i bylivsgader uden for centrum.
  • Parterne vil etablere flere bylivsgader, grønne byrum og sikre skoleveje samt finde finansiering til yderligere projekter i forbindelse med Budget 2027.
  • Der skal oprettes flere handicapparkeringspladser både i Middelalderbyen og i resten af byen.
  • Aftalen fastslår samtidig, at udgifterne på parkeringsområdet ikke må overstige indtægterne.

Samlet set flytter aftalen fokus fra en ensidig reduktion af parkeringspladser til en mere balanceret udvikling, hvor nye byrum, trafiksikkerhed, erhvervslivets behov og tilgængelighed for mennesker med handicap skal gå hånd i hånd.

Kilde: Aftale om byliv, parkering og sikre skoleveje, Københavns Kommune.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev