Snart begynder de første medarbejdere at holde deres sommerferie. Alligevel er det ikke alle virksomheder, der har helt styr på aftalerne om, hvem der holder ferie, hvornår og hvor længe.
Men det betaler sig – både for ledelsen af virksomheden, men også af hensyn til de medarbejdere, der har fri og dem, der er tilbage på arbejde, lyder det fra Susanne Oldenburg, der er chefjurist i Dansk Håndværk.
Arbejdsgiverforeningen har derfor samlet fem gode råd til håndværksmestrene om, hvordan de får overblik over de ansattes ferier.
Det er nemlig til fordel for alle, at der ikke opstår misforståelser. Det betyder naturligvis meget for medarbejderne, at de kan planlægge deres ferie, men i en tid, hvor det er svært at finde ansatte nok, er også vigtigt for virksomheden at have overblik.
– Lederen skal både holde styr på, hvem der er væk og vide, hvor meget af deres samlede ferie hver af medarbejderne har brugt. Derfor råder vi virksomhederne til at holde godt styr på aftalerne – også på skrift, forklarer Susanne Oldenburg om et af rådene.
Drop de mundtlige aftaler
Opfordringen kommer, fordi man særligt i mindre virksomheder kan være tilbøjelig til blot at lave mundtlige aftaler. Men senere kan det være svært at huske, hvad de gik ud på, og hvor megen ferie medarbejderen har afholdt i alt:
– Sørg for at aftaler om ferie, feriedage og feriefridage bliver skrevet ned, så både ledelse og medarbejder kan se, hvor meget der er brugt, hvornår, og hvor meget de har tilbage. Og tjek i god tid før ferieåret slutter, at alle feriedage er brugt, så der ikke bliver nogle “hovsa-situationer”, hvor medarbejdere skal holde fri samtidigt med at muligheden for en god opgave opstår, hedder det i et andet af de fem råd til mester.
Her er de fem gode råd om ferieaftalerne
Dansk Håndværk har samlet 5 tommelfingerregler om ferie, som virksomheden kan have glæde af at holde sig til:
- Lav klare aftaler med medarbejderne, så alle parter er klar over, hvem der holder ferie og hvornår.
2. Sørg for at aftalerne er skrevet ned, det giver både klarhed og tryghed for begge parter og misforståelser undgås. Det fungerer godt at have en feriekalender på værkstedet eller lign., så alle har et overblik over bemandingen.
3. Sørg for at f.eks. bogholderiet holder styr på feriefridage og “løse” feriedage, der er brugt igennem året. Det er vigtigt af hensyn til både virksomheden og den enkelte medarbejder, f.eks. ved opsigelse, afskedigelse eller orlov.
4. Husk, at medarbejderne har både ret og pligt til at holde ferie. Medarbejderne har ret til at holde tre ugers sammenhængende hovedferie i perioden 1. maj til 30. september. De øvrige feriedage kaldes restferie, og de kan placeres i hele ferieåret. Ferie indeholder selvfølgelig et rekreativt element, hvorfor der i udgangspunktet reelt består en pligt til at afholde ferie.
5. Det er virksomhed og medarbejder der skal drøfte, hvornår ferien bedst afholdes inden for ferieåret under hensyn til såvel virksomhed som medarbejder. I sidste ende er det dog arbejdsgiver, der bestemmer. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne om, hvornår medarbejderne skal holde ferie, skal arbejdsgiveren varsle ferie. Hovedferien skal varsles med tre måneder, og restferien skal varsles med en måned.
Kilde: Dansk Håndværk.