Administrerende direktør hos Clever, Casper Kirketerp-Møller. Foto: PR.
Administrerende direktør hos Clever, Casper Kirketerp-Møller. Foto: PR.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Antallet af elbiler på danske nummerplader er mere end fordoblet fra 2022 til 2023. Ved årsskiftet kørte der flere end 200.000 elbiler på de danske landeveje, og forventningen er, at det tal vil stige med yderligere 100.000 i løbet af 2024. Det skriver Clever i en pressemeddelelse.

Ladeoperatøren har siden 2009 investeret mere end 1 milliard kroner i ladeinfrastruktur. Det betyder, at Clever i dag har over 30.000 ladepunkter og flere end 600 lynladepunkter rundt omkring i Danmark.

Nu sættes der så yderligere fart på udbygning af Danmarks største ladenetværk med en massiv investering på mere end 1 milliarder kroner i 2024.

Pengene skal bruges til at opføre 15.000 nye ladepunkter og 500 nye lynladepunkter over hele Danmark, så Clever runder 1.100 lynladepunkter ved udgangen af 2024.

– Det tog 100 år at få de første 100.000 elbiler på vejene. Sidste år rundede vi 200.000. Og den vilde udvikling kommer kun til at tage til i styrke i år. Elbilen er blevet folkeeje. Blandt andet fordi mulighederne for opladning matcher antallet af elbiler på vejene, udtaler administrerende direktør hos Clever, Casper Kirketerp-Møller.

– De næste par år kommer der hundredtusindvis af nye elbiler til, så det er helt afgørende, at infrastrukturen står parat. Det gør den nu. Det gør den også i fremtiden, da Clever altid handler forud for efterspørgslen.

I 2024 kommer Clever til at fokusere på at få udbredt lademuligheder til de danskere, som i dag har udfordringer ved at få opladet deres elbil.

Det gælder eksempelvis de 34 procent af danskerne, som bor i etagebolig. De står nemlig kun for cirka 15 procent af de købte elbiler.

– Vi oplever, at danskere i etageboliger gerne vil elbilen. Efterspørgslen er stigende, og den vil kun blive større, når der i løbet af året kommer nye, små elbiler på markedet og brugtvognspriserne falder, siger Casper Kirketerp-Møller.

– Desværre er manglende adgang til ladestandere en stor barriere for, at flere vælger elbilen til. Det skal vi have gjort noget ved. Derfor vil vi udbrede ladeinfrastrukturen til flere danskere, så også folk, der bor i lejlighed, bliver inspireret og motiveret til at tage springet fra fossil- til elbil, slutter han.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling