Cowi skal rådgive om klimasikring af Københavns Lufthavn

Kystsikring på Sydamager skal blandt andet sikre Københavns Lufthavn, Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen med oversvømmelser.

Klimaforandringer og stigende havniveau øger risikoen for stormfloder i hovedstadsområdet.

For at beskytte kritisk infrastruktur på Sydamager mod fremtidige oversvømmelser sætter Sund og Bælt nu gang i en omfattende miljøkonsekvensvurdering af et nyt oversvømmelsesanlæg.

Rådgivningsvirksomheden Cowi er valgt som teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet, oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

– De undersøgelser, vi skal gennemføre, er vigtige for at nå frem mod en samlet og effektiv sikring af både kritisk infrastruktur, borgere, erhvervsliv og øvrige funktioner i området, udtaler Christian Henriksen, der er myndighedschef hos Sund & Bælt.

Projektet skal undersøge mulighederne for at etablere en kystsikring, der beskytter Københavns Lufthavn, Øresundsmotorvejen, Øresundsbanen og andre vitale anlæg.

Den planlagte sikring skal strække sig fra den østlige side af lufthavnen og videre mod syd til Ullerup- og Vestamagerdiget.

Ifølge Sund og Bælt er behovet for handling tydeligt. En tidligere forundersøgelse fra 2025 viste, at det nuværende beskyttelsesniveau ikke er tilstrækkeligt i forhold til fremtidens stigende havspejl. Arbejdet er et vigtigt skridt mod en samlet og effektiv stormflodssikring af hele København.

– Vores rolle bliver at sikre, at løsningerne er teknisk robuste og tager hensyn til miljøet, så vi skaber langtidsholdbare resultater, udtaler Henrik Søgaard Olsen, der er divisionsdirektør inden for vand og miljø i COWI.

Miljøkonsekvensvurderingen forventes at strække sig over de næste to år.

Fakta

Læs mere om forundersøgelsen af stormflodsikring omkring København på Sund & Bælts hjemmeside her.

Læs forundersøgelsens sammenfattende rapport og de fire delrapporter her.

Kilde: Sund & Bælt.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling