Koncernchef Tomas Pietrangeli, Dagrofa. Foto: PR.
Koncernchef Tomas Pietrangeli, Dagrofa. Foto: PR.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Dagrofa introducerer en ny treårig vækststrategi med navnet ”Gro’27 – vækst på vores måde”.

Det fremgår af  en pressemeddelelse fra dagligvarekoncernen, der står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Planen indebærer en investering på mere end 1,3 milliarder kroner over de kommende tre år, hvilket er mere end 30 procent højere end i den forrige strategiperiode.

Planen omfatter både både etablering af nye butikker, modernisering af eksisterende butikker og en massiv opgradering af organisationens logistik-setup gennem eksempelvis igennem automatisering.

– For at gro frem mod 2027 skal vi bruge noget næring i form af flere investeringer. Derfor skruer vi op i forhold til forrige strategiperiode, udtaler Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, om den nye strategi.

– Vi vil vinde kampen om de nemme måltidsløsninger, blandt andet ved at udnytte vores styrke og kompetencer i både detail og foodservice. Vi vil vinde vigtige kategoripositioner i detail. Det vil sige, at vi vil opfattes som de bedste i Danmark inden for blandt andet økologi, frugt og grønt, det lokale og danske kvalitetsvarer. Det har vi også sat en fed streg under med købet af Aarstiderne. Det skal blandt andet bidrage til, at MENY fremover anses som det stærkeste brand blandt landets dagligvarekæder. Vi skal være endnu mere modige og gå imod strømmen og turde træffe selvstændige, hurtige beslutninger.

Opkøbet af Aarstiderne er fortsat betinget af godkendelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”Gro’27 – vækst på vores måde” træder i kraft 2025 og løber til udgangen af 2027.

Fakta

”Gro’27 – vækst på vores måde” er den kommende strategi for hele Dagrofa-koncernen. Den skal sikre, at virksomheden gror på en ansvarlig måde gennem de næste tre år. Strategien består blandt andet af fire pejlemærker, som omfatter at:

  • Vinde mere af markedet i detail, foodservice og logistik
  • Gøre det lettere at spise godt både ude og hjemme
  • Effektivisere og optimere for at investere i fremtiden
  • Indfri Aarstiderne-potentialet og derved styrke positionen i markedet

Målsætninger i Gro’27

  • Vil øge markedsandele og vækste hurtigere end markedet i detail og foodservice
  • Driftsindtjeningen skal nå over +600 millioner kroner i 2027
  • Meny skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand
  • Dagrofa Foodservice skal vinde +2.000 flere restaurationskunder
  • Vil opfattes af danskerne som bedst på økologi, det lokale og danske kvalitetsvarer
  • Skabe mere indtjening til de selvstændige købmænd
  • Flere butikker og modernisering af eksisterende butikker
  • Vil have Danmarks mest innovative og nemme måltidsløsninger
  • Aarstiderne skal være kommerciel løftestang i både detail og foodservice

Udvalgte resultater fra den forrige strategiperiode

  • Bedste driftsresultat i mere end 20 år
  • Vundet markedsandele i detail
  • +23 nye butikker på tværs af kæder
  • Øget rekruttering af elever til rekordmange i 2023 – 200 elever på tværs af fag
  • Øget intern rekruttering – for eksempel kommer 90 procent af de nye købmænd i Meny fra egne rækker

Kilde: Dagrofa.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling