Dansk Håndværk: Renovering som forretningsmodel kan gøre byudviklingen grønnere

Byggebranchen renoverer for næsten 100 milliarder hvert år. Med klimavenlige løsninger kan byudviklingen gøres grønnere, lyder det fra Dansk Håndværk.

Ifølge Mads Okking, ekspert i renovering og bevaringshåndværk i Dansk Håndværk, er der potentielt store gevinster at hente ved at tænke mere i renoveringer og genbrug inden for byggebranchen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dansk Håndværk.

– I øjeblikket ser vi ændringer i både byggeri og arkitektur, som en konsekvens af ønsket om mere bæredygtighed og ressourceeffektivitet. Renoveringer og genbrug af materialer bruges i stigende grad som alternativ til nedrivning og nybyggeri. Og den udvikling kan blive en guldgrube for virksomhederne – både som forretningsgrundlag og rent økonomisk, udtaler Mads Okking.

– Nybyggeri kræver mange ressourcer og det er en miljøbelastning, der i øjeblikket arbejdes for at nedbringe. Derfor går udviklingen imod at genbruge eksisterende strukturer, genanvende materialer, minimere affald og reducere energiforbruget. Og når renovering vinder frem som grundlag for udvikllingen af vores bygninger, betyder det også, at håndværkerne kan gøre det til en rentabel forretningsmodel, mener Mads Okking.

Han opfordrer derfor de håndværksmestre, der ikke allerede er i gang, til at overveje, om det forretningsområde skal indfases i virksomhedens tankegang.

– Virksomheder, der udfører mange, mindre opgaver, kan med fordel begynde at tænke i den nye tendens. Indarbejdes renovering og genbrug i tilbud, samtalen med kunden og i de ansattes planlægning, før arbejdet begynder, kan det blive en rutine, der vokser frem og får en større og større betydning i virksomheden. På den måde kan dem, der vil gøre det til en del af forretningen, være på forkant med en udvikling, der vil brede sig i branchen, foreslår Mads Okking.

Han understreger samtidigt, at det naturligvis ikke er alle, der skal skifte fokus. Der vil fortsat være brug for virksomheder, som koncentrere sig om nybyggeri. De kan så bidrage ved, at behandle de materialer, der kan genbruges ved en nedrivning, så de kan genanvendes i andre projekter.

Fremtiden er at give kunden et valg

Udviklingen er stadigt kun i sin begyndelse. Ganske vist siger forbrugerne, at de foretrækker klimavenlige løsninger, men undersøgelser viser, at når det kommer til deres egne opgaver, vælger kunderne ofte nyt frem for renovering og genbrug.

Men det bliver ikke ved. Byggebranchen renoverer for næsten 100 milliarder hvert år og med mere end 1,7 millioner boliger og over 200.000 sommerhuse, vejer selv de små opgaver i kraft af deres antal med i det samlede klimaregnskab.

– Vi står i et vadested, hvor nogle kunder er klar til en ny tankegang, mens andre fortsat vil have arbejdet udført, som vi har gjort tidligere. Fremtiden bliver at vise kunderne, at et fravalg af nyt ikke kun er et klimavenligt valg, men også kan være både smukkere og mere økonomisk. Det kan virksomheden gøre ved at give kunderne to tilbud – et grønt og et almindeligt – så de får mulighed for at tage stilling, slutter Mads Okking.