Sundsvall Centralstation tegnet af Dissing+Weitling for Trafikverket. Foto: PR.
Sundsvall Centralstation tegnet af Dissing+Weitling for Trafikverket. Foto: PR.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I alt 12 arkitekt- og ingeniørvirksomheder deltog i konkurrencen om den fire-årige rammeaftale, som omfatter ”innovations-, udrednings- og udviklingsopgaver inden for transportinfrastrukturens arkitektur”.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dissing+Weitling, som i samarbejde med landskabsarkitekter fra Kragh Berglund har vundet rammeaftalen ”Ramavtal strategiska arkitekturtjänster”.

I de kommende år skal Dissing+Weitling og Kragh Berglund i samarbejde med de svenske transportmyndigheder arbejde på at realisere målene i Trafikverkets Arkitekturstrategi og Arkitekturprogrammet.

Fokus er på de tre hovedområder “Menneske- og landskabsorienteret natur”, “Arkitektur som drivkraft i samfundsudvikling” og “Omsorg- og vidensbaseret arkitektur”.

Dissing+Weitling er i forvejen involveret i flere af Trafikverkets bro- og stationsprojekter.

– Trafikverket er en meget vigtig samarbejdspartner for os, så vi er utroligt stolte af det nye samarbejde. Den svenske myndighed er ikke alene den vigtigste og største aktør inden for svensk mobilitet, men også en ambitiøs bygherre, der forstår at integrere udviklingen af infrastrukturen med bredere samfundsmål som social bæredygtighed og klimaomstilling, udtaler Jesper Henriksen, som er partner og leder af Dissing+Weitlings mobilitetsenhed.

– Det betyder, at man i Sverige ikke blot fokuserer på transportbehov, men også på at tænke infrastrukturprojekter sammen med social sammenhængskraft, gode oplevelser og bæredygtige miljøer. Det matcher fuldstændigt vores ambitioner og ekspertise. Vi kan bruge vores internationale erfaring inden for stationer, broer og anden mobilitet til at assistere Trafikverket.

Foruden Dissing+Weitling er Rambøll Sverige og Radar Arkitektur også blandt vinderne.

Herhjemme er Dissing+Weitling blandt andet kendt for at have sat stregerne til Bryggebroen og Cykelslangen i København, Odense Stibro og Køge Nord Station, som arkitekterne har tegnet i samarbejde med Cobe og Cowi. Og sidst men absolut ikke mindst har Dissing+Weitling tegnet Storebæltsbroen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling