Det landsdækkende energiselskab DCC Energi tager et nyt skridt mod elektrificeringen af danske hjem og virksomheder. Med lanceringen af en ny solcelleforretning vil selskabet tilbyde løsninger til både private, landbrug, virksomheder og kommuner.
Det oplyser energiselskabet i en pressemeddelelse.
– Vi ser ind i et attraktivt marked, som vi forventer vil vokse kraftigt i de kommende år. Så timingen for at gå i luften med vores solcelleforretning er god, siger administrerende direktør Daniel Andersen fra DCC Energi.
Han peger på, at branchen stadig er ung og præget af mange små aktører, og at DCC Energi kan bidrage med både størrelse, kundebase og erfaring.
Erfaringen henter selskabet blandt andet fra det norske marked, hvor DCC-koncernen ejer solcellevirksomheden Solcellekraft. Sammen med søsterselskabet Wewise har de to selskaber allerede installeret omkring 15.000 anlæg i Nordeuropa. Den danske satsning bygger dermed på gennemtestet teknologi og en etableret forsyningskæde.
– Det er klart, at sol er et nyt forretningsområde for os her i Danmark. Men vi trækker fra dag ét på stor knowhow i DCC-koncernen, og vi kobler os på en solid og stabil forsyningskæde, siger Daniel Andersen.
Markant spiller på markedet inden for fem år
Efter at have undersøgt mulige opkøb uden held vælger DCC Energi at opbygge forretningen selv. Den nye solcelleafdeling fungerer som en intern startup med fokus på både private og erhvervskunder.
– Vi kommer til at anvende en for os lidt alternativ tilgang til at etablere et nyt forretningsområde, hvor vi kan være mere agile og innovative, siger direktør for forretningsudvikling, Thomas Heltborg Juul.
DCC Energi har de seneste år investeret i flere grønne løsninger som varmepumper, elbilsladning og salg af strøm. Den nye solcelleforretning skal i første omgang levere en håndfuld anlæg inden for det næste halve år, men ambitionen er langt større.
– Vi har en klar strategi for at gøre DCC Energi til en markant spiller i solcellemarkedet inden for fem år, siger Thomas Heltborg Juul.
Han forventer, at virksomhedens store kundebase vil give et solidt forspring i kampen om de mange nye solcellekunder.























