Ejendomsudvikler Jan Lyskjær står bag transportcentret Route 66 ved Korskro. Situationsplan: Esbjerg Kommune.
Ejendomsudvikler Jan Lyskjær står bag transportcentret Route 66 ved Korskro. Situationsplan: Esbjerg Kommune.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I 2019 besluttede politikerne i Plan & Byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune at igangsætte arbejdet med en ny lokalplan for et transportcenter på et 148.000 kvadratmeter stort areal ved afkørsel 73 på E20 Esbjergmotorvejen ved Korskro.

Ifølge kommunen rummer området “et stort potentiale til udviklingen af et fremtidigt erhvervsområde, idet stedet har en unik placering i forhold til landsdelens overordnede infrastruktur, herunder Esbjerg Lufthavn, E20 Esbjergmotorvejen, hovedvej 11, hovedvej 30 og hovedvej 191”.

Bag projektet står udviklingsselskabet JL4-Development ved Jan Lyskjær. I den forbindelse er anpartsselskabet Route 66 Korskro under stiftelse.

– Jeg har løbende dialog med interesserede, men det bliver først lidt mere konkret og interessant, når vi kan vise, hvad lokalplanen giver mulighed og ret til. Men beliggenheden er bestemt blevet mere interessant for mange, fordi Esbjerg er kommet mere på landkortet internationalt. Jeg forestiller mig også, at Toldstyrelsen kan have interesse i en fremskudt bastion, udtalte Jan Lyskjær tilbage i november 2023 til JyskeVestkysten.

Projektet har været lang tid undervejs, og det skyldes, at der har været mange interessenter og forhold, der skulle afklares, oplyser Esbjerg Kommune.

Før man kunne starte planlægningen, skulle området tages ud af Region Syddanmarks råstofplan. Det skete i 2021.

Herefter fortsatte arbejdet med at undersøge mulighederne for adgang til området. Både motorvejen og Tingvejen er statsveje, og Vejdirektoratet har derfor også været inde over processen.

Oprindeligt ønskede Jan Lyskjær adgang til området via en tilkørselsrampe på Tingvejen. Den løsning ville Vejdirektoratet dog ikke acceptere.

Derfor blev der i stedet arbejdet med en udbygning af krydset mellem Grimstrupvej og Tingvejen. Den samlede pris for alle arbejder i forbindelse med en ombygning af krydset forventes at løbe op i omkring 6,25 millioner kroner, og Jan Lyskjær har tilbudt Esbjerg Kommune at indgå en frivillig udbygningsaftale.

Udbygningsaftalen omfatter etablering af nyt signalanlæg i krydset ved Grimstrupvej og Tingvej med tilhørende cykelstier. Desuden skal alle uforudsete udgifter i forbindelse med etableringen og godkendelse “håndteres af udvikler eller køber af projektet”. Området får vejadgang fra Grimstrupvej.

Lokalplanen skal give mulighed for, at der kan bygges faciliteter til transportrelaterede virksomheder som transport-, logistik- og fremstillingsvirksomheder. Dertil kommer tilhørende servicefunktioner, lager, liberale erhverv samt transportrelaterede servicefunktioner som parkering, tankanlæg, opladningsfunktioner, vaskehal, restaurationer og chaufførhotel.

Ifølge JyskeVestkysten omfatter projektet 29.000 kvadratmeter servicefaciliteter og omkring 119.000 kvadratmeter bygninger til logistik. I henhold til lokalplan kan der bygges i i to-fem etager i området.

Tidligere lå Korskro i området, men grunden lukkede i midten af 1980’erne, og den blev revet ned i 2018.