Entreprenør sætter farten op på arbejdet med forsinket Nordhavnstunnel

Entreprenøren Besix–MTH JV vil fremover arbejde seks dage om ugen med støbning af Nordhavnstunnelen, som er forsinket.

Arbejdet med den kommende Nordhavnstunnel under Svanemøllehavnen og Kalkbrænderiløbet på Østerbro i København bliver nu sat op i tempo.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Entreprenøren Besix–MTH JV, der står for opførelsen, har besluttet at arbejde seks dage om ugen – og både dag, aften og nat på hverdage – for at indhente den forsinkelse, der har samlet sig på projektet.

Betonsjakket kommer til at arbejde fra klokken 7.00-03.30 på hverdage og fra klokken 8-17 på lørdage. Den primære arbejdsopgave om natten bliver montering af armering.

Flere betonhold er blevet sat ind, og støbearbejdet er nu i fuld gang både i Nordhavn og på Østerbro. Om dagen og aftenen bliver der støbt bundplader, vægge og top, mens natarbejdet primært handler om at montere armering.

Ifølge Vejdirektoratets seniorprojektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen, Mette Stender, er arbejdet nu så rutinepræget, at det næsten kører som samlebåndsarbejde.

– Fordi støbemetoden virker, og entreprenøren har indsamlet den nødvendige erfaring, intensiverer de nu arbejdet. Det er dejligt, at der i byggegruben i Nordhavn er ved at tegne sig konturerne af en tunnel, udtaler Mette Stender.

Vejdirektoratet lover, at aktiviteterne ikke vil støje om natten, men der vil være lys på byggepladsen, så håndværkerne kan arbejde sikkert.

I dagtimerne bliver der dog igen støj omkring byggepladsen. Hen over vinteren skal der bygges tunnel under Kalkbrænderiløbet, og det betyder, at der skal sættes spuns og sekantpæle, hvilket vil kunne høres frem til midten af december.

– Som nabo til projektet vil man igen kunne høre arbejdet, og vi kan kun beklage de gener, der måtte være fra vores byggepladser. Men vi skal have en tunnel på tværs af Kalkbrænderiløbet, og det må vi kun udføre i vinterhalvåret for at genere sejlerfolket mindst muligt. Vi håber, at vores naboer vil bære over med os endnu en gang, udtaler Mette Stender.

Arbejdet i Kalkbrænderiløbet skal være afsluttet ved udgangen af februar 2028, så havneløbet igen kan åbne til den kommende sejlsæson.

Anlægget af den 1,4 kilometer lange tunnel koster knap 4 milliarder kroner. Oprindeligt var det planen, at tunnelen skulle åbne i sommeren 2027, men i begyndelsen af året varslede entreprenøren Besix–MTH JV en forsinkelse på knap et år.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling