Det er velkendt, at store byggeprojekter udgør en stor risiko for bygherrer og investorer. De ender ofte med markante forsinkelser og med overskredne budgetter. Samtidig er mange af markedets spillere begyndt at arbejde med digitale bygningsmodeller. Men det, man ser på skærmen, kan ikke altid lade sig gøre i virkeligheden. Og i takt med at mængden af data vokser og vokser, så udgør byggeprojekterne et større puslespil for entreprenørerne.
Det er netop den niche, som Exigo har specialiseret sig i siden 2010. Exigo har udviklet et databaseret værktøj til projekt- og risikostyring af større komplekse byggeprojekter, oplyser rådgivervirksomheden i en pressemeddelelse.
Kundelisten tæller i dag både bygherrer som regionerne og store entreprenører som Aarsleff og MT Højgaard, forklarer Kristian Birch Pedersen, der oprindelig er uddannet bygningskonstruktør. Han kunne fra sine mange års erfaring fra byggebranchen se, at der var behov for et dataværktøj, der skaber overblik.
Deres niche er ifølge Kristian Birch Pedersen at binde 3D-bygningsmodeller sammen med tids- og økonomistyring. Og det bruger de til at hjælpe kunderne med at skabe transparens i deres byggeprojekter.
– Når du bygger et supersygehus, så er det utrolig svært at gennemskue, hvor langt elektrikeren er i det enkelte sengetårn. Du har måske en mavefornemmelse for, at det går meget godt, men når man så kigger ned i dataene, så kan vi meget præcist sige, om det går godt eller skidt, forklarer han.
Hjælp til at bygge datamodellen
I takt med at kundeporteføljen er vokset, er medarbejderstaben gået fra fire til 27 ansatte de sidste fem år. Hovedparten holder til på hovedkontoret på Katrinebjerg i Aarhus tæt på Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet.
Visualiseringsværktøjet er udviklet i samarbejde med sidstnævnte og Aalborg Universitet. Her har formålet været at gøre de store datamængder, der løbende bliver opsamlet i et byggeprojekt, tilgængelig på en intuitiv måde.
– Nogle af de udfordringer, vi havde, da vi startede på projektet, var at kommunikere vores viden til vores kunder. Vi var ret skrappe til at håndtere tid og økonomi, men vi lavede rapporteringen i pdf’er og regneark. I projektet fik vi både hjælp til at bygge datamodellen, men også til at forstå, hvad vores kunder har behov for, siger Kristian Birch Pedersen.
Vigtig indsigt fra byggepladsen
Netop brugerperspektivet var særlig vigtigt, forklarer Kristian Birch Pedersen. Her havde man en antropolog fra Alexandra Instituttet ude på nogle byggepladser for at interviewe projektledere og snakke om, hvordan de gerne vil have data præsenteret.
Her fandt man ud af, at der er mange forskellige behov, så den ide om at lave en platform til alle, gik man væk fra. I dag har de et setup, som er meget mere konfigurerbart, og hvor man kan sætte dashboards op til det enkelte projekt og lave visualiseringer til den enkelte bruger.
– Det er vigtigt at huske brugerperspektivet. Det har i vores samarbejde haft stor betydning, at vi har kunnet sende en antropolog ud og snakke med folk på byggepladsen. Vi troede, vi kunne lave én løsning, som passede til alle, men fandt ud, at virkeligheden nødvendigvis ikke ser sådan ud, fordi folk går op i forskellige ting – så vores løsning skulle være meget mere fleksibel og kunne konfigureres til det enkelte projekt, slutter Kristian Birch Pedersen.