Femern Bælt-projektet tester som det første anlægsbyggeri brugen af fremtidens CO2-reducerede beton til byggerier af megaprojekter.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, har stillet et areal til rådighed og udført stor teststøbning med en helt ny type beton på tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn.
Teststøbningen er et led i et større samarbejde kaldet CALLISTE om fremtidens beton, som Femern A/S, der er bygherre på Femern Bælt-projektet, deltager i sammen med Aalborg Portland, Unicon, Teknologisk Institut, flere universiteter, betonleverandører og offentlige og private bygherrer.
– Vi har strenge krav til styrke og holdbarhed, når det gælder byggeriet af megaprojekter som Femern Bælt-tunnelen, og det gælder især når vi bygger i det marine miljø. Samtidig har vi konstant fokus på at nedbringe CO2-aftrykket på vores byggeri blandt andet gennem nye teknologier, og vi vil gerne sætte ekstra skub på udviklingen af fremtidens beton, siger Kim Smedegaard Andersen, der er teknisk vicedirektør i Femern Bælt-projektet.
Fra cementbranchen deltager Aalborg Portland, som er underleverandør af cement til Femern Bælt-tunnelen.
Aalborg Portland har udviklet en cement-type, Futurecem, der indtil videre kan reducere CO2-aftrykket i betonproduktionen med 25 procent i forhold til traditionel beton. Det sker blandt andet ved at erstatte en del af indholdet af klinker i cementen med specialbehandlet ler og kalk. Det er denne teknologi, som man gennem CALLISTE-samarbejdet forsker i at videreudvikle. Målet med samarbejdet er at halvere behovet for cement i betonen og samtidig bevare en høj styrke og holdbarhed.
Teststøbningen på Femern Bælt-projektet er første gang, at man forsøger sig med en betontype, der indeholder cement, hvor omtrent 50 procent af cementklinkerne er erstattet af den særlige kombination af ler og kalk.
Det reducerer CO2-aftrykket betydeligt i forhold til beton med de cementtyper man normalt anvender i Danmark, fortæller Pernille Nyegaard, der er centerprojektleder i Teknologisk Institut.
– Det er første gang, vi laver støbning med den nye betontype i denne skala, og dermed kan vi grundigt få undersøgt betonens holdbarhed. Forsøget er vigtigt for at demonstrere, hvordan betonen klarer sig i et virkeligt trafikmiljø med frost og saltning, siger Pernille Nyegaard.
Desuden vil man med teststøbningen blandt andet få klarlagt, hvordan betonen er at arbejde med i praksis samt varmeudviklingen og betonens overflader.
Hvis CALLISTE-projektet når det forventede resultat, åbner det mulighed for, at man kan anvende den nye beton med reduceret CO2-aftryk i fremtidige anlægsprojekter, hvor betonproduktionen vejer tungt i CO2-regnskabet.
Om CALLISTE-projektet
Støttet af Innovationsfondens investering (gennem Grand Solutions-programmet) med 21,6 millioner kroner.
Projektpartnere
Teknologisk Institut (projektleder)
Aalborg Portland
Technische Universität München
Aarhus Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Unicon
CHR Concrete
IBF
Femern A/S
FB Gruppen
Vejdirektoratet
Dansk Beton
Kilde: Sund & Bælt.