Den kommende Femern Bælt-tunnel, der vil forbinde Lolland med øen Fehmarn i Tyskland, er Danmarks største anlægsprojekt. Den 18 kilometer lange sænketunnel skal opføres med en gennemprøvet teknik på en særlig elementfabrik ved Rødbyhavn.
Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 millioner kvadratmeter, og byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.
Femern Bælt-tunnelen har da også været et projekt, der har fyldt rigtigt meget for skiftende transportministre gennem tiden. Mandag den 20. juni, havde transport- og ligestillingsminister Trine Bramsen (S) derfor inviteret tre tidligere transportministre, Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K), til den store byggeplads ved Rødbyhavn for at overvære den sidste klargøring, inden prøvestøbningen går i gang. Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Der er ifølge Femern A/S tale om en vigtig milepæl i det fysiske anlægsprojekt, da prøvestøbningen i fuld skala er en afgørende test forud for etableringen af den egentlige produktion af tunnelelementerne.
Under besøget fik de fire ministre en rundvisning og briefing af administrerende direktør Henrik Vincentsen fra Femern A/S.
– Det har taget mange års omfattende undersøgelser og grundige forberedelser at komme til dette punkt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi nu kan begynde de sidste tests, før
tunnelproduktionen går i gang, udtaler Henrik Vincentsen.
Umiddelbart øst for den kommende fabrik har entreprenørkonsortiet FLC opført et udsnit af
en produktionslinje, der skal støbe de 217 meter lange tunnel-elementer. Målet er at
afprøve, at både den valgte betontype og produktionsmetoderne fungerer i fuld skala.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte den 1. januar 2021, og forbindelsen forventes at stå færdig i 2029. Til den tid vil trafikanter kunne rejse mellem Danmark og Tyskland på 10 minutter i bil og syv minutter i tog. Femern-forbindelsens samlede anlægsramme er på 55,1 milliarder kroner.