Flere kvindelige ingeniører på vej

Under en tredjedel af ansøgerne til STEM-uddannelserne er kvinder, men der er undtagelser. Noget tyder på, at flere kvindelige ingeniører er være på vej.

Flere kvindelige ingeniører på vej. Billedet her er frA Girls' Day in Science 2019. Foto: Bang & Olufsen.
Flere kvindelige ingeniører på vej. Billedet her er frA Girls' Day in Science 2019. Foto: Bang & Olufsen.

Selvom det går i den rigtige retning, så viser en analyse af tallene for kvote 2-ansøgningerne, som Naturvidenskabernes Hus har foretaget, at det overordnet set næsten står stille, når andelen af kvindelige kvote 2-ansøgere til STEM-uddannelserne gøres op, men der er dog flere kvindelige ingeniører på vej.

STEM-uddannelserne dækker en række it-faglige, naturvidenskabelige og tekniske videregående uddannelser. Siden 2016 er andelen af kvindelige ansøgere på videregående STEM-uddannelser nemlig kun steget med 2,5 procentpoint. I 2016 var andelen af kvinder 27,7 procent, 28,7 procent i 2019 og 30,2 procent i år.

Kvindelige ingeniører udgør undtagelse

Der er dog flere bemærkelsesværdige lyspunkter i tallene, påpeger Maiken Lykke Lolck. Samlet set har 29 procent flere kvinder søgt ind på civilingeniøruddannelserne i forhold til 2019, nemlig 112 kvinder.

Det øger andelen af kvindelige ansøgere fra 27,9 procent til 30,7 procent. Kvinderne er dermed stadig underrepræsenteret, men det går i den rigtige retning, og der er udsigt til, at flere kvindelige ingeniører vil finde vej til de danske arbejdspladser.

– Ingeniøruddannelserne kan godt være stolte. De har fået sat en spændende udvikling i gang, siger udviklingschef, Maiken Lykke Lolck fra Naturvidenskabernes Hus, der har set på tallene fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Den 20. april åbnede Naturvidenskabernes Hus for tilmeldingen til Girls’ Day in Science, der i år ligger den 30. september. På dagen kommer piger fra hele landet ud på virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner, hvor de bliver inspireret til at se mulighederne i en karriere inden for naturvidenskab og teknologi.