Flere parkeringspladser i København reserveres til erhvervslivet

Et politisk flertal har givet grønt lys til oprettelsen af 40 erhvervsparkeringspladser, ligesom teknik- og miljøborgmesteren har bestilt et budgetnotat på op mod 300 ekstrapladser til erhvervslivet.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF og Alternativet har besluttet at konvertere 40 almindelige parkeringspladser forskellige steder i København til erhvervsparkeringspladser i tidsrummet klokken 7-17.

Det skriver Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning i en pressemeddelelse.

– Udfordringerne med at finde en parkeringsplads i København er kun blevet større i takt med, at antallet af biler er eksploderet. For at sikre bedre vilkår for erhvervslivet og for den nødvendige biltrafik tager vi nu politisk ansvar for at gøre det en smule lettere at finde en parkeringsplads som håndværker, og forhåbentlig bliver det dermed også en smule lettere for københavnerne at få besøg af en håndværker, udtaler teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

– Vi er dog langt fra i mål, og derfor vil jeg også fortsat arbejde for at få konverteret endnu flere parkeringspladser til erhvervsparkering i fremtiden, siger Line Barfod, som i forbindelse med vedtagelsen af de nye pladser også har bestilt et budgetnotat på konvertering af op til yderligere 300 parkeringspladser.

Budgetnotatet skal indgå i forhandlingerne om næste års budget, og dermed er der måske udsigt til endnu flere erhvervsparkeringspladser inden for overskuelig fremtid.

Det vækker glæde hos DI Byggeri Hovedstaden, fortæller bestyrelsesleder Mads Raaschou:

– Det er noget, vi har længe har presset på for i DI Byggeri Hovedstaden – og derfor er jeg selvsagt glad for, at teknik- og miljøborgmesteren har lyttet til erhvervslivet og indfører flere håndværkerparkeringsplader. Jeg vil også gerne kvittere for, at borgmesteren erkender, at vi ikke er i mål og vil se på muligheden for op mod yderligere 300 håndværkerparkeringspladser i København. Det er der i den grad behov for, udtaler Mads Raaschou.

De 40 kommende pladser vil fortrinsvist blive placeret i tætbebyggede områder med høj parkeringsbelægning, og hvor der i forvejen findes relativt få pladser, samt på en måde, så de i så vid udstrækning tager højde for geografisk spredning og nærhed til ejendomme uden adgang til private parkeringspladser.

Det er særligt i dele af Indre By samt dele af Vesterbro, Nørrebro og Østerbro, at der i dag er langt mellem erhvervsparkeringspladserne, og hvor Teknik- og Miljøforvaltningen umiddelbart vil have fokus på at oprette nye pladser.

Pladserne vil, som de eksisterende konverterede pladser, blive reserveret i tidsrummet 7-17. Dermed vil beboerne i nærheden i mindre grad opleve, at der fjernes beboerparkeringspladser.

Med beslutningen på mandagens møde i Teknik- og Miljøudvalget vil forvaltningen nu begynde arbejdet med at oprette de 40 nye pladser.

Fakta

I København er der reserveret parkeringspladser til erhvervskøretøjer med gule nummerplader. Køretøjer på hvide nummerplader eller papegøjeplader må ikke benytte pladserne, selvom køretøjet også anvendes til erhverv.

Der findes pt. 423 parkeringspladser i byen reserveret til køretøjer med gule nummerplader. Heraf er 225, som er etableret som nye fysiske pladser, reserveret 24/7 og hovedsageligt placeret udenfor Indre By. 198 pladser, som før 2019 var eksisterende 1-times pladser, er konverteret til erhvervspladser reserveret mellem 7-17 på hverdage.

Parkeringspladserne reserveret til køretøjer med gule nummerplader kan benyttes ubegrænset af sådanne køretøjer. I betalingsområdet skal der dog betales for parkering på normale vilkår.

Kilde: Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen.