Flügger fejrer 50-års jubilæum

For 50 år siden så Danmarks første franchisekæde dagens lys. Her åbnede Flügger for første gang dørene for private kunder.

I 1975 valgte Flügger at udvide sin oprindelige strategi fra kun at sælge til professionelle malere. Nu skulle også private have adgang til Flüggers produkter.

Beslutning skulle vise sig at være skelsættende for Flügger, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

– I 1987 kendte kun 7 procent af de danske forbrugere Flügger. I dag er Flügger et velkendt brand, og langt de fleste danskere kender deres lokale Flügger-butik, fortæller Sune Schnack, der som tredje generation overtog familievirksomheden og er administrerende direktør.

Det var Sune Schnacks far, Ulf Schnack, der stod bag beslutningen om at åbne forretninger målrettet de private kunder.

Siden beslutningen om at åbne Flügger Farver-kæden, har virksomheden gennemgået en rivende udvikling.

Administrerende direktør Sune Schnack, Flügger. Foto: PR.
Administrerende direktør Sune Schnack, Flügger. Foto: PR.

Flügger blev børsnoteret i 1985, og i dag tæller kæden 118 butikker i Danmark, hvoraf den ældste butik på Gammel Kongevej i København stadig er i drift.

Hvad der begyndte som en lille farvehandel i Pisserenden, har i dag udviklet sig til en international kæde med butikker i flere lande, herunder i Norden, Østeuropa og Kina.

Sune Schnack ser jubilæet som en vigtig milepæl:

– Det er en stor ære at føre traditionen videre fra min far og min farfar. Vores tilgang til kvalitet og rådgivning er intakt, ligesom vi stadig producerer vores varer lokalt i Danmark og Sverige. Vi har samtidig udviklet os med tiden. I dag er vi mere end en fysisk butik – vi er en partner for både private og professionelle, og vi arbejder målrettet for at gøre det nemt og inspirerende at gå i gang med sit næste projekt.

Flügger fejrer sit 50-års jubilæum med en række festlige aktiviteter, der løber hele året, og naturligvis vil farverne spille en central rolle.

– Jubilæet er ikke kun en fejring af vores historie, men også af vores fremtid. Vi fortsætter med at udvikle os og branchen ligesom vi holder fast i, at vores fysiske butikker er en fantastisk måde at møde kunderne på, afslutter Sune Schnack.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling