Innovation District Copenhagen. Foto: PR.
Innovation District Copenhagen. Foto: PR.

En ny forening skal nu sikre et solidt og langsigtet fundament under Innovation District Copenhagen, der har ambitioner om at blive et internationalt kraftcenter for innovation.

Distriktet skal samle forskere, sundhedssektoren, iværksættere og virksomheder med fokus på blandt andet life science og kvanteteknologi.

Bag foreningen står en bred kreds af aktører fra stat, kommune, universiteter, hospitaler, erhvervsliv og fonde, herunder Københavns Universitet.

Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.

– Med det her samlede initiativ fra en meget bred partnerkreds skaber vi et stærkt fundament, som skubber København tættere på at blive centrum for nye idéer og løsninger. Det er et stort skridt mod at forløse potentialet for flere tusinde nye job og investeringer i milliardklassen, udtaler erhvervsminister Morten Bødskov (S).

En politisk aftale mellem regeringen, Københavns Kommune og Københavns Universitet fastlagde i efteråret retningen for både den fysiske og organisatoriske udvikling.

Med den nye forening skal der skabes bedre rammer for at tiltrække talent og investeringer og for at omsætte forskning til nye virksomheder, arbejdspladser og løsninger på samfundets udfordringer inden for sundhed, klima og sikkerhed.

Udviklingen af distriktet skal også skabe en ny bydel. Der skal både opføres nybyggeri og skabes byrum og forbindelser, ligesom eksisterende bygninger skal bevares.

– Jeg håber, at vi får skabt et levende bymiljø med nyt og gammelt byggeri med respekt for områdets DNA, attraktive grønne byrum og gode forbindelser, der binder byen bedre sammen for gående og cyklister, udtaler Sisse Marie Welling (SF), overborgmester i København.

– Byudviklingen skal sammen med de andre gode tiltag bidrage til, at vi får et attraktivt innovationsdistrikt, som kan tiltrække nogle af verdens bedste virksomheder og forskere.

Området strækker sig over et areal på 2 kvadratkilometer og rummer blandt andet fem forskningsinstitutioner og 500 startup virksomheder.

Stiftende medlemmer af Foreningen Innovation District Copenhagen

Den brede stifterkreds skal sikre koordinering på tværs af sektorer og organisationer, så der skabes de allerbedste vilkår for innovation og tværgående samarbejder. Medlemmerne er:

  • BioInnovation Institute (BII)
  • Bispebjerg Hospital
  • Bygningsstyrelsen
  • Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO)
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • Erhvervsministeriet
  • Industriens Fond
  • Københavns Professionshøjskole
  • Københavns Universitet
  • Københavns Kommune
  • LEO Fondet
  • Lundbeckfonden
  • Novo Nordisk
  • Novo Nordisk Fonden
  • Rigshospitalet
  • Symbion
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet

Kilde: Københavns Univesitet.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev