Aarhus Hovedbanegård er midt i en historisk forvandling.
Banedanmark har nu arbejdet i et halvt år på at forny stationens perroner og spor, installere et digitalt signalsystem og forberede elektrificering af banen.
Arbejdet skrider planmæssigt frem, fortæller projektchef Helle Thambo fra Banedanmark i en pressemeddelelse.
– Jeg tør godt at sige, at vi nu er halvvejs med entreprisen i banegraven. Vi er nået rigtigt langt med perronerne, og der er lagt nye skinner og sveller, og de første sporskifter er lagt, udtaler Helle Thambo.
– Det er enormt komplekst at tilrettelægge og udføre så omfattende et arbejde på meget lidt plads, samtidig med at der kører tog ind og ud af Aarhus. Men det går rigtigt godt, og vi følger tidsplanen.
Sporene 4 til 7 er fjernet og erstattet med nye skinner og sveller, og de første sporskifter er lagt. Samtidig er et helt nyt spor 8 ved at tage form, hvilket skal øge kapaciteten på stationen.
Mens arbejdet står på, afvikles al togtrafik gennem Aarhus fra blot to spor. I de første seks måneder er der ud over nye spor også etableret længere perroner, sænket sporene under Bruuns Bro og Vandrehallen for at skabe plads til kørestrøm, og boret en tunnel under banen ved Værkmestergade til kabler.
Når arbejdet afsluttes i 2026, vil Aarhus H være klar til at modtage DSB’s nye eltog. Fra 2027 kan der køre eltog hele vejen fra Fredericia til Aalborg – en vigtig milepæl i den grønne omstilling af jernbanen.























