Online-marketingkampagner øremærket til at skabe digital vækst har længe været tendensen i stort set alle brancher, men ifølge en pressemeddelelse fra det digitale bureau Impact, der er blandt Skandinaviens tre største konsulenthuse indenfor e-commerce, vil fremtidens markedsføringsmiks i detailbranchen ændre form. De fysiske butikker kommer nu til at spille en meget mere central rolle.
– Det er sandt, at digitale aktiviteter øger trafikken til fysiske butikker – i de fleste tilfælde markant. Men det er kun én side af historien. Fysiske butikker driver i lige så høj grad trafik online som den anden vej rundt. Internationalt ser vi flere og flere eksempler på virksomheder, som med det i mente anvender de fysiske butikker som forretningens marketingkanal, fortæller Karoline Lotz Jonassen, der er Future Commerce Lead hos Impact.
– Eksempelvis på strøget i København går der dagligt mellem 40.000 og 85.000 mennesker forbi en butik, og den fysiske lokation bliver derved en utrolig god scene til at skabet brand awareness. Derudover skal man ikke underkende værdien af den menneskelige interaktion, som skabes, når kunderne træder ind i butikken. Det bevirker, at kunderne konverterer bedre og køber mere i det fysiske space.
Mange handler ifølge Karoline Lotz Jonassen på butikkens webshop efter et besøg i den fysiske butik. Hun fortæller, at det ikke ualmindeligt, at en virksomhed eksempelvis efter en nylig butiksåbning oplever onlinetrafikken stige med op til 100 procent i en radius på 25 kilometer fra butikkens lokation.
Dansk succes i Tyskland
Danske HiFi Klubben etablerede sig 2021 på det tyske marked med fysiske butikker. Kædens overordnede onlinevækst i Tyskland er 22 procent årligt, men i Düsseldorf, München og Berlin, hvor de nye butikker er skudt op, er onlineaktiviteten steget med henholdsvis 155, 51 og 38 procent.
– Vi går helt bevidst efter, at vores nye butikker – foruden at give kunderne en sublim oplevelse – skal fungere som en stærk og effektiv markedsføringskanal. Vi er meget bevidste omkring, hvad en fysisk butik gør for vores onlinesalg, og vi tror på, at vores sortiment klarer sig bedst med en kombination af en stærk online-tilstedeværelse og lokale butikker, hvor folk kan opleve produkterne og få hjælp og personlig rådgivning, siger Morten Qvistgaard der er Director of Omnichannel hos HiFi Klubben A/S.
Ifølge Karoline Lotz Jonassen betyder faldende huslejepriser i detailbranchen i kombination med en generel stigning i digital ad spend på omkring 50 procent, at overvejer at gøre de fysiske butikker til alternative og billigere reklamesøjler.
– Situationen lige nu er nærmest perfekt timing til at se med nye øjne på fysisk retail. Flere retailers øger antallet af butikker, og vi ser også eksempler på “digital pure players”, som af præcis samme årsag supplerer deres forretningskoncept med fysiske butikker. Min vurdering er, at vi kun har set toppen af isbjerget, og at vi i de kommende år vi se rigtig mange nye og endnu mere fancy butikker skyde op i bybilledet, fortæller Karoline Lotz Jonassen.
Som eksempler på rene onlinevirksomheder, der åbner butikker både i Danmark og internationalt, nævner hun Na-kd, Ditur, Luksusbaby, Amazon.