Håndværkernes varebiler er et yndet mål for tyve, fordi de ofte indeholder dyre materialer og kostbart værktøj.
Derfor opfordrer Dansk Håndværk i en pressemeddelelse landets håndværkere til at tømme bilen, før man drager afsted på ferie.
– Det er dybt frustrerende, at komme tilbage fra ferie og så finde varevognen tømt for indhold og med et stort hul i sidedøren. Det er ikke sjovt at bruge den første arbejdsdag på at overtale værkstedet til at komme foran i køen, så bilen kan bliver køreklar i en fart. Derefter skal forsikringen have en opgørelse over det, der er stjålet og der skal ringes til kunderne, fordi de første aftaler må aflyses eller udskydes. Til sidst skal man så i gang med at anskaffe nyt værktøj og købe de materialer, der er væk, udtaler Mads Okking, der er udviklingskonsulent i Dansk Håndværk.
Arbejdsgiverne råder derfor til helt at tømme bilen for værdier før ferien. Værktøj og materialer kan låses inde på virksomhedens lager, hvor der som regel er tyverialarm. Og så skal man vælge et passende sted at parkere – også selv om vognen er tom.
– Varerummet er ofte uden vinduer, så tyven kan ikke se, at bilen er tom, før de bryder ind. Derfor gælder om at stille bilen, hvor der er god gadebelysning og der jævnligt kommer folk. Har man ikke den mulighed, så prøv at parkere op ad en mur, så det er umuligt at komme til bilens side- og bagdøre. Det er nemlig låsene, der brydes op, når tyven skal ind – ofte ved at der først skæres hul i døren, så den kan låses op fra indersiden, fortæller Mads Okking.
Bølge af sommerindbrud
I foråret lavede Dansk Håndværk i samarbejde med politiet og en række organisationer en videokampagne, der skulle få håndværkerne til at sikre deres biler med GPS sporing, ekstra tyverisikring og dna-mærkning af særligt dyrt værktøj. Den opfordring har en del virksomheder fulgt, men alligevel er der god grund til at være på vagt:
– Vi har allerede her i de første uger af sommerferien set en bølge af indbrud i varebiler. Så er man ikke allerede rejst væk eller taget i sommerhus, så brug en halv time på at tømme bilen og få den parkeret, så det bliver rigtigt besværligt for tyvene, siger Mads Okking.
Det let at bryde ind i en almindelig varebil. Ifølge arbejdsgiverforeningen er metoden med at klippe hul i side- eller bagdøren så hurtigt, at risikoen for at blive taget på fersk gerning er lille.
Derfor gælder det om at gøre tyvens arbejde så usikkert og besværligt som muligt. Enten ved at risikoen for at blive opdaget af forbipasserende er stor eller ved at parker bilen, så adgang til varerummet er umulig.