Ifølge en pressemeddelelse fra Sund & Bælt er en gigantisk mobilkran på larvefødder i disse uger i arbejde ved Københavns Lufthavn Station, hvor stationen udvides med nye perroner, spor og en gangbro til terminal 3.
Gangbroen vejer 216 ton og skal løftes på plads i to dele mere end 60 meter oppe.
For at klare den tunge opgave har entreprenøren for Sund & Bælt fået leveret en særlig bæltekran, som er så stor, at den ankom i 39 dele på lastbiler og måtte samles på stedet.
Den færdige kran vejer over 850 ton og kræver et tykt lag grus og store stålplader som underlag for ikke at ødelægge asfalten.
Arbejdet påvirker trafikken omkring lufthavnen. Fra mandag den 20. oktober og frem til slutningen af november bliver to af Øresundsmotorvejens fire spor inddraget på en strækning på halvanden kilometer. Det skal give plads til kranen og sikre både arbejdere og bilister.
– For at udføre opgaven så sikkert og hurtigt som muligt, er det desværre nødvendigt at inddrage en del af motorvejen i op til fem uger og flytte trafikken over i to kørespor, udtaler Preben Vejlgaard, der er construction manager i Sund & Bælt.
– Vi er meget bevidste om, at vores arbejde er til gene for trafikken omkring lufthavnen, så vi skynder os, så meget vi kan.
Når gangbroen er på plads, skilles kæmpekranen ad igen, og to mindre kraner overtager arbejdet med at montere trapper og elevatorer. Først derefter kan motorvejen genåbnes i fuld bredde.
I hovedentreprise står Aarsleff for udvidelsen af Københavns Lufthavn Station for 309 millioner kroner.
Sådan vil trafikken på Øresundsmotorvejen blive påvirket ved lufthavnen
- Begge kørebaner i retning mod Sverige inddrages, og trafikken bliver afviklet i ét spor i hver retning på en 1500 meter lang strækning ved Københavns Lufthavn. Det kan særligt i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen give kø på strækningen.
- Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. Bemærk, det er sidste frakørsel i Danmark.
- Trafikanter til lufthavnen kan fortsat benytte Frakørsel <17> Lufthavn V eller en af de foregående frakørsler på strækningen.
- Øvrige trafikanter, der ikke skal til lufthavnen, opfordres til at benytte Frakørsel <18> Tårnby eller <19> Ørestad.
Sådan udføres arbejdet
- Uge 43: Trafikomlægning på Øresundsmotorvejen, klargøring og opsætning af mobil bæltekran.
- Uge 44: Løft af ny gangbro. Mobil bæltekran tages ned.
- Uge 45: Mindre kran sættes op. Løft af trapper og rulletrapper. Kran tages ned.
- Uge 46: Ny kran sættes op. Løft af materialer og stål til elevator. Kran tages ned.
- Uge 47: Oprydning i arbejdsområde på motorvej. Trafikken lægges tilbage til normal.
Kilde: Sund & Bælt.
























