København sætter trist rekord i tomme butikker

Udbuddet af butikslokaler har aldrig været større i hovedstaden, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Klassiske handelsstrøg har det hårdt, men samtidig udvider nogle kæder. Og så har to erhvervsmæglere en anbefaling til politikerne.

Med et udbud på 74.500 kvadratmeter har der aldrig før været så mange tomme butikslokaler i København by, som i denne sammenhæng omfatter kommunerne København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør.

Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk, skriver portalen for erhvervslokaler i en pressemeddelelse.

– Vores data går tilbage til 2003, og vi har aldrig før registreret så stort udbud i kvadratmeter i hovedstaden, udtaler Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.

– Målt i procent af det samlede butiksareal ser det knap så dramatisk ud – så er udbuddet i fjerde kvartal på 3,4 procent eller det højeste i lidt over fire år. Det hænger sammen med, at der også kommer nye butikslokaler, når hovedstaden vokser med nye kvarterer, for eksempel i Sydhavnen og Ørestad og på Islands Brygge og Nordhavn. Men også hér står en del tomt, og lige nu byder hovedstaden altså på ekstra mange lokaler til butikskæder og forretningsdrivende.

Aktuelt har Ejendomstorvet.dk et udbud på knap 11.300 erhvervslejemål og ejendomme over hele landet, heraf 2.200 lokaler til butik, café eller kaffebar. Af dem ligger 320 i København, 42 på Frederiksberg og 12 i de to amagerkommuner.

– Det er blevet sværere at udleje lokaler i sidegaderne, ligesom vi ser, at detailhandlende, som før ville have åbnet butik nummer to, nu er blevet mere forsigtige. Det afspejler, at mange forbrugere efter de kraftige prisstigninger sparer på nyt tøj og nye sko, selv om de stadig bruger penge på dagligvarer og lidt sjovere ting som at spise ude, udtaler Kristian Hartmann, partner og direktør for La Cour & Lykke med speciale i butikslokaler og mindre kontorer i hovedstaden.

– Men udlejningerne er slet ikke gået i stå, og jeg forventer, at tomgangen vil falde i løbet af 2025, påpeger Kristian Hartmann.

Han tilføjer, at hovedstadens lukkede Aldi- og Irma-butikker efterhånden er overtaget af andre. Nogle af butikkerne er blevet overtaget af kæder som Jysk og Normal, der stadig vokser. Desuden har byggemarkederne jem & Fix, Harald Nyborg og Silvan åbnet nye, kompakte city-afdelinger.

– Butikker uden for kæderne har sværere ved at klare sig: De kan ikke købe ind til lige så lave priser som kæderne, og de har sværere ved at håndtere det netsalg, som for mange forbrugere er et vigtigt supplement til de fysiske butikker. Samtidig mærker modebutikker, at genbrug vinder frem, og vi frygter, at tomgangen kan stige yderligere i hovedstaden, lyder det fra Peter Bech, direktør for detail hos Colliers International i København.

Læs også: Politikere i København vil have den almene sektor ind i kampen mod tomme butikslokaler

De to mæglere kan ikke registrere større forskelle mellem de forskellige bydele. Til gengæld er det tydeligt, at butikkerne koncentreres, så selv klassiske forretningsstrøg er under pres.

– Dagligvarebutikkerne ligger stadig mange steder, men de mere specialiserede butikker, for eksempel med tøj, samles på større handelsstrøg. Forretningsgader som Borups Allé, Roskildevej og Ålekistevej får længere mellem butikkerne, det samme gælder dele af Amagerbrogade, siger Kristian Hartmann fra La Cour & Lykke.

– På landsplan har mindre købstæder store udfordringer med at fastholde butikker. I hovedstaden gælder det samme for strækninger på selv traditionelle forretningsgader, for eksempel dele af Vesterbrogade og Østerbrogade og også et klassisk butiksstrøg som Gl. Kongevej, supplerer Peter Bech fra Colliers International.

Både sundhedsklinikker – for eksempel læger, tandlæger og fysioterapeuter – og skønhedsklinikker har dog vinden i ryggen. Derfor opfordrer begge erhvervsmæglere de fire hovedstadskommuner til at indføre mere smidige regler, så det bliver lettere at åbne klinikker i butikslokaler, der ellers ville stå tomme.

København, Frederiksberg samt Tårnby og Dragør har i alt 2,2 millioner kvadratmeter lokaler til detailhandel. Det svarer til knap 11 procent af det samlede butiksareal i hele landet.

Tendenser for detaillokaler i hovedstaden

  • Opgjort i kvadratmeter er tomgangen den højest målte nogensinde (data går tilbage til 2003)
  • Forbrugerne er tilbageholdne, selv om beskæftigelsen er rekordhøj
  • Forbrugerne køber stadig dagligvarer og spiser ude, men sparer på tøj, sko og andre udvalgsvarer
  • Handlen koncentreres på færre steder: Sekundære handelsgader har det svært, og selv de største handelsstrøg får strækninger med få eller ingen butikker
  • Genbrug vinder frem – på bekostning af modebutikker
  • Flere kæder vokser, for eksempel Jysk, Normal og den nye Alma Madmarked
  • Hovedstadens lukkede Aldi’er og Irma’er er efterhånden opsuget af andre
  • Jem & Fix, Harald Nyborg og Silvan åbner nye, kompakte city-byggemarkeder
  • Det er sværere at udleje lokaler i sidegader – det kan være et tegn på færre iværksættere end før
  • Butikker uden for kæder får sværere ved at indkøbe varer til gode priser og har sværere ved at supplere med hjemmeside og netsalg
  • Politikerne bør lette adgangen for sundheds- og skønhedsklinikker i tomme butikslokaler (anbefaling fra mæglere)

Kilde: Ejendomstorvet.dk.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling