Kommune vil overdække motorvej med solceller

Forslag om solceller over den nordsjællandske motorvej skal både dæmpe støj og producere grøn strøm til lokalområdet.

Farum kan blive den første by i Danmark med et motorvejskraftværk, skriver SN.dk. Et nyt forslag går ud på at overdække dele af Hillerødmotorvejen med solceller for både at reducere trafikstøj og producere grøn energi.

– Vi producerer for lidt grøn strøm, og vi er samtidig plaget af trafikstøj. Her har vi en mulighed for at løse flere problemer på én gang, siger Radikale Venstres byrådsmedlem Anders Medum Groth til SN.dk.

Planen er, at forslaget skal indgå i det videre arbejde med en mulig overdækning af motorvejen gennem Farum. Projektet ventes klar til præsentation for Vejdirektoratet og Folketingets Transportudvalg i slutningen af 2027.

Inspirationen kommer fra Schweiz, hvor der arbejdes med et lignende projekt over motorvej A4. Her er planen at dække 2,5 kilometer motorvej med store solcelleanlæg, som både skal producere strøm og mindske støjgener.

I Farum er det især strækningen mellem Farum Midtpunkt og Bavnebjærgspark, der er i fokus. Et muligt forslag er en delvis overdækning på cirka 450 meter mellem Stavnsholtvej og Paltholmvej.

En fuld overdækning kan dog blive meget dyr, fordi den kan blive klassificeret som en tunnel med krav om ventilation, brandsikring og nødudgange. Derfor undersøges også løsninger med åbne sider eller halvtag.

Desuden er der fortsat stor usikkerhed om økonomien i projektet. Politikerne mangler blandt andet svar på, hvor meget strøm anlægget kan producere, og om investeringen kan betale sig på længere sigt.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev