Vejdirektoratet anlægger 35 kilometer ny højhastighedsjernbane mellem Odense og Kauslunde, hvor det bliver muligt at køre med op til 250 kilometer i timen med persontog.
Rejsetiden på strækningen reduceres, og samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.
Kontrakterne for de første fire anlægsentrepriser i projektet, som løber frem til 2029, er nu indgået, oplyser direktoratet.
Der er i første omgang tale om entrepriser for strækningerne mellem Spedsbjerg og Gribsvad, Gribsvad og Ålsbo samt Kauslunde til Ålsbo på sammenlagt cirka 25 kilometer.
Entreprenøren til den sidste anlægsentreprise fra Spedsbjerg og Odense forventes at være fundet ultimo oktober 2024.
Samlet skal der bygges 34 broer og flyttes cirka 5,5 millioner kubikmeter jord i de fem anlægsentrepriser. Udover anlægsentrepriserne vil der også være entrepriser som indeholder udfletningsanlæggene i Kauslunde og Odense, sporentreprise, kørestrømsanlæg og signalanlæg.
Med de fire underskrevne kontrakter at der indgået aftaler for knap 1,6 milliarder kroner. Projektets samlede bevilling udgør 5,4 milliarder kroner.
Læs mere på Udbudsportalen.
De fire kontrakter
- MJ Eriksson skal udføre entreprisen på strækningen fra Spedsbjerg til Gribsvad på cirka 9,3 kilometer, som omfatter jordarbejder og otte bygværker.
- Gustav Christensen skal stå for entreprisen på strækningen mellem Gribsvad og Ålsbo på cirka 4,5 kilometer, som omfatter jordarbejder og fem bygværker.
- Aarsleff skal stå for de to entrepriser mellem Kauslunde og Ålsbo på cirka 10,5 kilometer, som omfatter jordarbejde og 10 broer.
Kilde: Vejdirektoratet.