For direktør Kaj Bundgaard var det et tilbud, der var umuligt at sige nej til, da Krone Vinduer i 2016 fik mulighed for at blive en del af Dovista Gruppen. Forud var gået fem års målrettet arbejde med at forberede virksomheden til et fremtidigt salg, og da Dovista Gruppen kom på banen, var der ingen tvivl, fortæller han i en pressemeddelelse.
– Vi havde i forvejen samarbejdet om produktion af vinduer gennem et par år, og for mig var ejerskiftet et naturligt næste skridt. Det var afgørende, at vi fik en ejer ind, som kunne bidrage til at udvikle Krone Vinduer og fremtidssikre produktionen i Vendsyssel. Det må man sige, at vi har fået. Vi har løftet os væsentligt på omsætning, indtjening og medarbejdere de seneste år, udtaler Kaj Bundgaard.
Siden Dovista Gruppen blev en del af ejerkredsen, er medarbejderstaben i Krone Vinduer vokset med over 50 procent til tæt på 200. Regnskabsrekorden på 9 millioner kroner før skat fra 2021 bliver slået, når årsregnskabet for 2022 om kort tid offentliggøres.
En af årsagerne til fremgangen er, at opkøbet har været med til at styrke Krone Vinduers position på projektmarkedet. Her er det blandt andet lykkedes at lande flere store ordrer i samarbejde med søsterselskabet Velfac. Et af disse er det nye hovedsæde til AP Pension og Nykredit i København, hvor Krone leverer over 100 limede glashjørner, mens Velfac leverer de øvrige vinduer.
Har fortsat store ambitioner
Dovista Gruppens overtagelse af Krone Vinduer er sket gradvist fra 2016 og frem til marts i år.
– Jeg havde et ønske om at få en ny ejer ind på et tidspunkt, mens jeg selv er et aktiv for virksomheden. Man ser ofte, at ejerledere venter med at sælge, indtil de skal på pension. Det ville jeg ikke. Jeg har stået i spidsen for Krone Vinduer siden midten af 1980’erne og havde – og har fortsat – store ambitioner for virksomheden. Derfor er det her heller ikke et exit for mig. Jeg synes helt ærligt, at jeg har det mest fantastiske job, udtaler Kaj Bundgaard.
Han fremhæver i den forbindelse, at Krone Vinduer med ejerskiftet har fået mulighed for at
sætte yderligere fart på produktudviklingen.
Virksomhedens største produktsatsning de seneste år har været udvikling af EI30/EI60-godkendte brandvinduer- og døre.
Det har krævet omfattende investeringer i udvikling, test og certificering af fabrikkerne i Harken og Aabybro.
Mere relevant blandt arkitekter
Dovista Gruppen råder over 15 vinduesbrands, heraf fire i Danmark. Ifølge administrerende direktør Allan Lindhard Jørgensen har det været en stor gevinst at få Krone Vinduer ind i porteføljen som et nichebrand til at komplementere de stærke mainstream-brands Velfac og Rationel.
– Byggekomponenter bliver generelt mere og mere standardiserede. Men vi oplever samtidig en stigende interesse for at give byggerier et individuelt og eksklusivt udtryk. Her kan Krone noget særligt i forhold til materialer, egenskaber og dimensioner. Det er med til at styrke Dovista Gruppens position og gøre os endnu mere relevante, ikke mindst blandt arkitekterne, siger Allan Lindhard Jørgensen.
Et eksempel er et nyt projekt med luksuslejligheder på Fuglebakkevej på Frederiksberg, tegnet af Effekt Arkitekter, der har valgt et miks af eksklusive vinduer fra Krone og standardiserede vinduer fra Velfac. Her leverer Krone et vindue med en specialdesignet aluminiumsprofil udvendigt og en indvendig ramme i egetræ.
– Det kommer vi til at dyrke endnu mere i de kommende år. Vi ser et stort potentiale i at inspirere kunderne til at kombinere produkter på tværs af vores brands og bruge dem på en anderledes måde, siger Allan Lindhard Jørgensen.