Kvickly i shoppingcentret Bryggen i Vejle har netop underskrevet kontrakten med butikkens nye ejere, De tolv selvstændige Kvickly-brugsforeninger, som er en del af Coop Danmark. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Det betyder, at supermarkedet består i Bryggen. Tidligere i år blev det ellers meldt ud, at Kvickly i Bryggen ville lukke den 28. april 2023.
– Det er helt fantastisk, at De tolv selvstændige Kvickly-brugsforeninger tror på vores forretning og vores 80 ansatte, som nu kan beholde deres job – heriblandt slagter, grøntarbejdere, kassemedarbejdere og vores 30 ungarbejdere. Vi kunne ikke have gjort det uden vores engagerede medarbejdere, som har prioriteret kvalitet og lokalt engagement i servicen, udtaler Kenni Tolstrup, der er varehuschef i Kvickly Vejle.
Ifølge Kenni Tolstrup har omkring 600 kunder om ugen udtrykt ønske over for medarbejdere om, at de håbede på, at Kvickly ville bestå. Den lokale opbakning har spillet en vigtig rolle for det nye ejerskab, fortæller Lars G. Andersen, direktør for Brugsforeningen for Als og Sundeved og formand for Vejle Detail.
– Det ville være trist, hvis Kvickly skulle lukke i en så stor handelsby som Vejle. Kvickly driver en god forretning i et lokalt forankret shoppingcenter og har dygtige og engagerede medarbejdere, som har formået at skabe et fantastisk netværk med 12.000 medlemmer. Det ønsker vi at bakke op om, og vi er glade for den samarbejdsvillighed, der har været fra alle sider, siger Lars G. Andersen.
For kunderne i Bryggen er Kvickly et aktiv, og derfor glæder Regional Center Manager Claus Brændgaard sig også over samarbejdet med De tolv selvstændige Kvickly-brugsforeninger.
– Vi er rigtig glade for, at De tolv selvstændige Kvickly-brugsforeninger også har set et godt match mellem Kvickly og Bryggen med fokus på kvalitet, nærværende service, strømlinede rammer og en høj butiksstandard, siger Claus Brændgaard.
Et varehus i vækst
Kenni Tolstrup og hans team har med succes tænkt ud af boksen for at gøre Kvickly i Bryggen til et attraktivt sted at handle. I 2022 steg varehusets omsætning med 16 procent sammenlignet med 2021, og kurven fortsætter opad med en 30 procent højere omsætning i januar og februar i forhold til samme periode året før.
– Vi har skruet op for vores fokus på nemme delikatesseløsninger til hverdag og fest, masser af økologi og friske varer hos slagteren og i vores frugt og grønt-afdeling, og det har givet pote, lyder det fra Kenni Tolstrup.
Kvickly har blandt andet indgået et stort samarbejde med Urtekram om 40 hyldemeter med økologiske fødevarer, og Vejle Boldklub sponsorerer mad-ud-af-huset-løsninger. Indgangens kølevareafdeling er skiftet ud med en frugt og grønt-afdeling med billigere priser end normalt, da varehuset hjælper Coop med at tømme lagrene.
Med det nye samarbejde forventer varehuschefen, at Kvickly Vejle kommer til at omsætte for 20 procent mere i 2023.