Masterplan for Odense Dry Port er klar

I går kunne Odense Havn sætte navne på de arkitekter og ingeniører, der har vundet projektkonkurrencen om masterplanen for udviklingen af Odense Dry Port.

Odense Havn kunne i går offentliggøre, at ingeniørfirmaet WSP Danmark og arkitektfirmaet Gottlieb Paludan Architects efter tæt løb mod tre andre kandidater har vundet projektkonkurrencen om den kommende Odense Dry Port.

Det skriver havnen i en pressemeddelelse.

– Det har været imponerende at se den iderigdom, grundighed og indlevelse i opgaven, som hvert enkelt forslag indeholder, der nu er blevet til en helhedsplan med placering af veje, bygninger og udenomsarealer for den kommende Dry Port i Årslev, udtaler Carsten Aa, administrerende direktør i Odense Havn.

Odense Dry Port strækker sig over et område på 1,1 million kvadratmeter og skal efter planen rumme godt 500.000 kadratmeter bygninger.

Etableringen af Danmarks største logistikknudepunkt skal sikre stabile forsyningskæder til kunderne på Odense Havn, hvoraf mange producerer vitale dele til den grønne omstilling.

Forslagene er blevet bedømt ud fra fire hovedkriterier med fokus på logistik, stedets design og identitet, bæredygtighedstiltag samt økonomisk realiserbarhed, og i sidste ende løb WSP Danmark og Gottlieb Paludan Architects med opgaven.

– Vi har givet et bud på, hvordan et stærkt design og en klar bygnings- og landskabsmæssig identitet med slægtskab til Odense Havn i Munkebo kan realiseres. Vores ambition er at lægge grundstenen til det bedst tænkelige logistikcenter, samtidig med at vi finder og dyrker de kvaliteter, som stedet rummer, og som kan blive til glæde for Odense Dry Ports kunder og naboer, udtaler Lars Bendixen, afdelingschef, WSP Danmark.

Odense Dry Port ligger på kommunegrænsen mellem Odense Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune klos op ad Svendborgmotorvejen med kun tre kilometer til E20.

– Odense Dry Port er en central brik i det puslespil, der er ved at samle sig på Fyn, hvor vi nu skaber en erhvervskorridor med Odense Havn i nord, ned forbi de nye faciliteter fra Novo Nordisk og Tietgenbyen som så ender ved den kommende Dry Port, udtaler Peter Rahbæk Juel (S), borgmester i Odense Kommune og næstformand for bestyrelsen i Odense Havn.

– Vi sikrer en vital og robust forsyningskæde bag produktionen med en transportkorridor for søtransport, vejtransport og lufttransport, der bidrager til at indfri vores ambition om at skabe 30.000 nye private arbejdspladser i Odense i løbet af de næste 10 år.

Odense Havn forventer, at der i forbindelse med bygge- og anlægsfasen trækkes op mod et par tusinde arbejdspladser til Årslev, mens Odense Dry Port vil generere op mod 1.000 varige arbejdspladser, når den er i fuld drift.

Forventet udvikling på Odense Dry Port

  • August 2024 – februar 2026: Udarbejdelse af plangrundlag.
  • Marts 2026 – december 2026: Projektering af de første byggerier.
  • Januar 2027 – december 2027: De første bygninger opføres på Odense Dry Port.

Se uddrag fra masterplanen her.

Kilde: Odense Havn.