Mindre boligbyggeri på Valdemarsgade i Silkeborg er godkendt

Ældre ejendom fra 1890 rives ned og erstattes af fem nye lejligheder med fælles gårdmiljø. Lokal udlejer står bag projektet.

Et mindre boligprojekt på Valdemarsgade midt i Silkeborg er godkendt.
Et mindre boligprojekt på Valdemarsgade midt i Silkeborg er godkendt.

Plan-, Vej- og Trafikudvalget i Silkeborg Kommune har godkendt et nyt boligbyggeri på Valdemarsgade 21 i Silkeborg. Projektet omfatter nedrivning af en ældre boligbygning fra 1890 og opførelse af en ny etageejendom med fem lejligheder.

Den eksisterende bygning, som består af én etage med udnyttet tagetage, vurderes at være i dårlig stand. Ejeren ønsker derfor at erstatte den med en ny boligbebyggelse i to etager med udnyttet tagetage. Det samlede boligareal bliver på 365 kvadratmeter.

De nye boliger opføres i røde teglsten med rødt tag og bliver bygget i skel mod naboejendommene. To lejligheder placeres i stueetagen, mens tre lejligheder etableres på første sal med tilhørende tagetage. Adgangen til lejlighederne på første sal sker via en udvendig trappe i gården.

Projektet omfatter også et fælles gårdmiljø for ejendommene på Valdemarsgade 17, 19 og 21. Indkørslen til nummer 21 flyttes, så alle tre ejendomme får fælles adgang via nummer 17. Samtidig nedrives et ældre udhus, og der skabes fælles opholdsarealer, affaldsløsning og parkering. Der er desuden planer om en carport med plads til ni biler mod Knudsgade.

Byggeriet har været sendt i nabohøring, og kommunen modtog indsigelser fra alle de hørte naboer. Indsigelserne blev efterfølgende kommenteret af både bygherre og Teknik- og Miljøafdelingen, inden sagen blev behandlet politisk.

Ejendommen ejes af Toft Ejendomme, som råder over et samlet boligareal på 8.000 kvadratmeter fordelt på 120 boliglejemål i det centrale Silkeborg.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev