København har fået en ny ø med et areal på 9.500 kvadratmeter. Kronløbsøen rummer i alt 63.000 kvadratmeter boliger og parkeringskælder samt grønne områder og træbrygger i havnebassinet i Nordhavn.
Byggeriet har efterhånden stået på i fem år, der ifølge en pressemeddelelse fra NCC er gået med udfordringer, som kun få ingeniører får lov at prøve kræfter med.
– Det har været fantastisk. Altså det var jo en sindssygt spændende opgave, vi blev sat til, da vi stod ved havnebassinet og fik at vide, at her skulle der være en ø med alt, hvad den moderne bybo kan ønske sig. For mig som ingeniør var det at skabe øen en drømmeopgave, udtaler Trine Skou Tindborg, der er områdedirektør i NCC’s danske byggeenhed under NCC Building Nordics og har været chef for byggeriet.
Først blev havnebassinet lukket af. Så blev der pumpet sand ind. Der blev spunset rundt, hvor øen skulle være. Grundvandet blev pumpet væk og holdt tilbage. Så blev der gravet ned til Københavnerkalken 12 meter nede og støbt parkeringskælder i flere plan. Oven på den blev der opført lejligheder og butiks- og restaurantlokaler, og der blev anlagt grønne arealer og til sidst bygget træbrygger til dejlige dage i solen.
Undervejs var der også lige andre udfordringer, da verden blev lukket på grund af corona, men det hele er blevet håndteret og klaret, så øen i dag er færdigetableret, ligesom boliger og parkeringskælder er færdigbyggede.
– Jeg er stolt af resultatet. Alle på projektet har været dedikerede og hjulpet med til, at der i dag er et unikt sted i Danmark. Det her viser styrken i vores virksomhed, at NCC kan levere i hele byggeriets fødekæde, siger Trine Skou Tindborg.
Øen rummer 233 lejligheder på mellem 50 og 200 kvadratmeter et nybyggeri i seks etager. Boligbyggeriet er formet som en karré med seks bygningskroppe rundt om et gårdrum.
Det er Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe samt Sted By- og Landskabsarkitekter, der har sat stregerne til projektet.
Arkitekternes inspiration stammer fra Møns Klint. Desuden er der to pladser – “Klinten” og “Kysten” ned til vandet på øen.
Under byggeriet – det vil sige under vandet i havnebassinet – er der en parkeringskælder i fire etager med plads til 1.100 biler. Den nye ø er forbundet med det øvrige Nordhavn med tre broer og en tunnel, som gør øen til en naturlig del af området.
Placeringen i Kronløbsbassinet betyder, at der dannes et såkaldt “lommevandrum” mellem øen og Stubkaj med plads til vandaktiviteter.
Kronløbsøen certificeres til DGNB Guld. Bag projektet til 1,1 milliarder kroner står projektselskabet Kronløbsøen Projekt P/S, som består af By & Havn (50 procent), PensionDanmark (40 procent) og Nordkranen (10 procent).