NCC’s asfaltdivision har gennem de seneste år hjulpet Vejdirektoratet med at producere og udlægge mange tusinde tons af den klimavenlige asfalt (KVS) på i alt 18 strækninger.
Det nye år er ingen undtagelse. I 2022 fortsætter NCC nemlig de gode klimatakter og har netop vundet yderligere 15 KVS-strækninger rundt i landet. Det svarer til 57 kilometer vej, fordelt på almindelige hovedlandeveje samt fire- og seks-sporede motorveje, skriver NCC i en pressemeddelelse.
– Vi ser frem til endnu flere KVS-strækninger i det nye år. Vi har efterhånden rigtig god erfaring med klimavenlig asfalt. Det gælder både i fremstillingen af asfalten på vores fabrikker, men også i udlægningen på vejene, udtaler Bjarne Bo Lund-Jensen, der er produktchef i NCC Industry, Asfalt, i meddelelsen.
KVS er en belægningstype, der reducerer rullemodstanden mellem dæk og vejbane. Det reducerer brændstofforbrug og CO2-udledning, uden at medfører en lavere levetid i forhold til de belægningstyper VD i dag anvender eller nedsat trafiksikkerhed, lyder konklusionen fra en undersøgelse fra Vejdirektoratet. Her har man sammenlignet KVS med de to belægningstyper SMA8 og SMA11, som Vejdirektoratet typisk har anvendt.
Brændstofbesparelsen for KVS opgøres til 1,1 procent i forhold til SMA8 og 1,5 procent i forhold til SMA11 set over hele levetiden. Dette medfører en overordnet besparelse på minimum 1,2 procent på hele statsvejnettet og hele levetiden.
NCC har sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen været med til at udvikle den klimavenlige asfalt. Arbejdet har stået på siden 2011.
– Det er altid spændende, når mange års forskning bliver ført ud i livet. KVS er til gavn for vores miljø og klima, og som virksomhed er vi naturligvis glade for at kunne bidrage til en mere grøn vejtransport i Danmark, siger Bjarne Bo Lund-Jensen.
Udlægningen af de mange tons klimavenlig asfalt er en konsekvens af, at regeringen og transportminister Benny Engelbrecht (S) i slutningen af 2019 besluttede, at al ny asfalt på statsvejnettet som udgangspunkt skal være klimavenlig. Dengang lød konklusionen, at man ved at udlægge asfalten fra 2020 og frem kunne spare 184.000 tons CO2-udledning fra trafikken frem mod 2030.
– Asfalttypen er den eneste af sin art i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne på at gøre noget ved CO2-udledningen, der kommer fra vejene. Det er noget, vi er meget stolte af at have været med til at udvikle i Vejdirektoratet. Når hele statsvejnettet er udskiftet med den klimavenlige asfalt, ved det almindelige asfaltskifte, så bidrager den klimavenlige asfalt med betydelige CO2-besparelser samtidig med, at det samfundsøkonomisk er en fordel at investere midler til, udtaler områdechef i Vejdirektoratet, Gert von der Ahe.
Levetidsanalyser har påvist en holdbarhed for KVS, som vurderes at være minimum tilsvarende de belægningstyper, Vejdirektoratet i dag anvender som standardbelægninger.
NCC skal stå for produktion og udlægning af klimavenlig asfalt på dele af følgende strækninger i 2022:
- Motorvejen ved Odense
- Motorvejen ved Kolding
- Motorvej ved Høje Taastrup
- Hovedlandevej ved Boserup
- Hovedlandevej ved Hillerslev
- Hovedlandevej ved Gørløse
- Hovedlandevej ved Jyllinge
- Hovedlandevej ved Viborg
- Hovedlandevej ved Spodsbjerg
- Hovedlandevej ved Kastbjerg
- Hovedlandevej ved Sunds
- Hovedlandevej ved Ørnhøj
- Hovedlandevej ved Skave
- Hovedlandevej ved Finderup
- Hovedlandevej ved Hvam