Norva24 vil udvikle og ruske op i en umoden branche

Danmarks største udbyder af kloakservice, Norva24, udvikler forretningen og gør op med branchens herskende og umodne forretningsmodel. Omsætningen forventes at nærme sig halvanden milliarder i 2020.

Kloakservicebranchen er enkel og benhård, og ifølge Flemming Sloth Lauridsen, der er administrerende direktør i den danske del af Norva24, er det på høje tid, at branchen udvikler sig. Siden indgangen på det danske marked i 2016 med opkøbet af ISS Kloakservice, har virksomheden været førende i Norden, og efter opkøbet af tyske EXRohr tidligere i år er første skridt i retning af et bredere europæisk fokus taget. I dag er der cirka 900 medarbejdere i koncernen, der er tilstede i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, og som sigter efter at omsætte for halvanden milliarder kroner i 2020.

Traditionelt har den danske kloakservicebranche dog i høj grad bestået af mindre familieejede virksomheder, og industrien har været meget stillestående.

– Kloakbranchen er ekstremt umoden og har i overvejende grad bestået af ejerledede virksomheder, der ikke har haft meget fokus på markedets muligheder. Konkurrencen er benhård, og der konkurreres udelukkende på laveste timepriser. Branchen er ikke just kendt for sin udvikling, og forretningsinnovation hører til sjældenhederne, udtaler Flemming Sloth Lauridsen i en pressemeddelelse.

Branchen skal udvikles for kundernes skyld

Hos Norva24 er der i stigende grad kommet fokus på uddannelse, arbejdsmiljøvilkår og bæredygtighed, der er med til at tegne billedet af en moderne og professionelt drevet virksomhed. Ifølge direktøren har der hidtil ikke været tilstrækkeligt fokus på løsninger med udgangspunkt i kundens behov, men det vil han nu ændre på.

– Vi vil tage teten og drive en trend i markedet, hvor udbydere af kloakservice ses som ordentlige og ansvarlige virksomheder. Vi kan levere noget, som er væsentligt bedre – og billigere – fordi vi definerer opgaven sammen med kunderne og løser den ud fra kundernes perspektiv. Det skaber den højeste værdi for såvel kunder som kunders kunder, siger Flemming Sloth Lauridsen,

– Vi kan håndtere driften af en virksomheds kloaksystem, hvor vi både sørger for renovation, service og dokumentation af kloaksystemet, så den pågældende virksomhed slet ikke skal bekymre sig om deres kloaksystem, men i stedet kan fokusere på deres egen forretning. Derudover har vi indgået partnerskaber, der skal bakke op om forskellige løsninger, som vi kan tilpasse ud fra kundens behov.

Fra skandinavisk til europæisk strategi

Med de seneste års opkøb har Norva24 indtaget en førerpositionen i Norden og taget hul på resten af Europa, og virksomheden forventer at vækste yderligere både organisk og gennem opkøb i Danmark i de kommende år.

– Fra i dag at have en ledende rolle i Nordeuropa ønsker vi fremadrettet at være det fyrtårn i branchen for hele Europa, der innoverer og definerer, hvordan vi skaber et mere differentieret marked, afslutter Flemming Sloth Lauridsen.