Aalborgs Plusbus er det, man kalder for en BRT. BRT står for Bus Rapid Transit, hvilket er en højklasset busforbindelse. Plusbus kommer, når den er helt færdig, til at køre på en 12 kilometer lang strækning fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen til Nyt Aalborg Universitetshospital.
Efter godt fire år med anlægsarbejde har åbner Plusbussen med officiel indvielse for kørsel med passagerer lørdag den 23. september, skriver Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.
– Jeg er utrolig glad og stolt over, at vi nu er kommet så langt, at vi kan præsentere en dato for åbningen af Danmarks første rigtige BRT-forbindelse i Aalborg. Plusbussen er et topmoderne transportmiddel, som vil give et markant løft til den kollektive trafik og gavne fremkommeligheden i Aalborg – allerede fra dag ét, udtaler rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen (K) i meddelelsen.
– Med plads til 153 passagerer i hver bus vil den reducere trængslen på den travle linje 2 markant, og det bliver nemt og hurtigt at rejse tværs gennem Aalborg. Jeg ser frem til åbningen og er sikker på, at rigtig mange mennesker fremover vil få glæde af Aalborgs nye Plusbus.
Oprindeligt var det planen, at der skulle etableres en letbane i Aalborg, men projektet blev skrottet med finansloven i 2015. I stedet for byen altså en højklasset busforbindelse med støjsvage køretøjer. Busserne kører i egen busbane og prioriteres i lyskryds.
Der vil på selve åbningsdagen være gratis kørsel for alle passagerer på den 11 kilometer lange rute fra Aalborg Vestby til AAU Busterminal i det østlige Aalborg.
Ruten går langs Aalborgs vækstakse
Når Aalborg Universitetshospital senere står klar, flyttes endestationen dertil, hvilket tilføjer yderligere to stationer og cirka 1 kilometer til ruten mod sydøst. Hele ruten kommer til at tage 30 minutter at køre.
Plusbussen kører langs Aalborgs såkaldte vækstakse, hvor 30 procent af kommunens 221.000 indbyggere bor, og hvor 50 procent af alle arbejdspladser i Aalborg Kommune ligger.
Samtidig koncentreres en stor del af byudviklingen i Aalborg langs ruten, hvor der er mulighed for fortætning med nybyggeri.
Plusbussen har kostet 510 millioner kroner, hvor staten betaler 250 millioner kroner, mens Region Nordjylland bidrager med 15 millioner kroner. Dermed har Aalborg Kommune selv måttet hoste op med 245 millioner kroner til projektet.