Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

Ny britisk projektdirektør skal føre Femern Bælt-projektet videre. Han afløser Henrik Vincentsen, der har ledet projektet gennem første fase.

Fra den 1. november får Femern Bælt-projektet ny ledelse, når britiske Guy Taylor tiltræder som projektdirektør.

Han afløser Henrik Vincentsen, der har ledet projektet gennem den første fase af byggeriet af verdens længste sænketunnel.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Guy Taylor har ifølge Sund & Bælt omfattende erfaring med store internationale tunnelprojekter, herunder Cityringen i København, Söderström-tunnelen i Stockholm samt arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen.

Han har samlet været involveret i etableringen af mere end 100 kilometer tunneler og har stor erfaring med samarbejde med multinationale entreprenører.

– Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, udtaler Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

Guy Taylor ser frem til at bidrage til projektet:

– Femern Bælt-tunnelen vil være en “gamechanger”, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen, udtaler han.

Henrik Vincentsen takker for støtten og samarbejdet gennem byggefasen:

– Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder, udtaler han.

Projektet står fortsat over for store udfordringer. Tidsplanen er presset, og den oprindelige åbning i 2029 er ikke længere realistisk.

Den største aktuelle udfordring er klargøringen og myndighedsgodkendelsen af et specialfartøj, der skal nedsænke tunnelelementerne i Femern Bælt.

Femern Bælt-tunnelen bliver 18 kilometer lang og forbinder Rødbyhavn på Lolland med Puttgarden på den tyske ø Fehmarn. Byggeriet begyndte i 2020.

Projektet har et samlet budget på 55,1 milliarder kroner, og det finansieres af brugerbetaling efter samme model som Storebælts- og Øresundsforbindelserne.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling