AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Siden Plusbussen trillede ud på vejene i efteråret 2023, har aalborgenserne nærmest stået i kø for at komme med.

Det skriver Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.

På bare ét år har passagertallet taget et solidt hop på over 25 procent, og i 2024 har knap 3,8 millioner passagerer allerede taget turen med den lange el-drevne bus. På en helt almindelig hverdag stiger 13.500 mennesker ombord – og nogle dage er tallet helt oppe over 16.000. Nu bliver der skruet op for både antal afgange og antallet af busser.

– For at kunne følge med efterspørgslen udvider vi med flere afgange og indsætter flere Plusbusser. Dermed bliver den kollektive trafik endnu mere grønt kørende, udtaler Aalborgs borgmester Lasse Frimand Jensen (S).

Plusbussen kører ikke bare som andre busser. Den har sin egen VIP-bane og får grønt lys i lyskrydsene, så den suser udenom myldretidens bilkøer.

Fra midtbyen til Gigantium klarer den turen på under et kvarter, og i myldretiden kommer der en bus hvert 7,5. minut. Det er ikke bare effektivt – det er faktisk hurtigere end at tage bilen.

– Desuden fylder den mindre i bybilledet end det tilsvarende antal biler, hvor der ofte kun sidder én person i hver. Dermed bliver der mindre trængsel på vejene for bilister og større trafiksikkerhed for cyklister og gående, udtaler Anna Aaen (EL), der er rådkvinde i Klima og Miljø, har ansvaret for den kollektive trafik i Aalborg Kommune.

En billet koster 24 kroner, og ifølge Søren Kusk fra Nordjyllands Trafikselskab dækker det i gennemsnit hele 95 procent af udgifterne til turen. Det gælder hele ugen – fra tidlig morgen til sen aften.

I august bliver antallet af afgange til Hospitalsbyen fordoblet – fra hver halve time til hvert kvarter – for at kunne følge med de mange patienter, studerende og ansatte, der allerede nu tager Plusbussen østpå. Der er også to nye busser på vej, så ingen skal stå og se en proppet bus suse forbi.

Fakta om Plusbussen

  • Plusbussen er Danmarks første BRT-løsning (Bus Rapid Transit). Det er en letbane på gummihjul, og asfalten er byens skinner.
  • Plusbussen er med sine knap 25 meter dobbelt så lang som en almindelig el-bus og har plads til 153 passagerer.
  • Ruten fra Væddeløbsbanen i vest via midtbyen til Hospitalsbyen i øst er 12 kilometer og stopper ved 22 stationer. Turen tager cirka 34 minutter.
  • Der er 7,5 minutter mellem Plusbusserne til universitetet i myldretiden, 10 minutter midt på dagen og 15 minutter om aftenen og i weekenderne.
  • De i alt 13 Plusbusser kører på el og bliver ladet op om natten.
  • Plusbussen kørte det første år 719.354 kilometer og var på gaden i 34.837 timer.

Kilde: Aalborg Kommune.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling