AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Vejdirektoratet har givet sig i kast med et nyt forsøg i kampen om at reducere trængslen og manglen på parkeringspladser i de større byer. Tiltaget skal desuden mindske forurening fra bilerne.

Det skriver direktoratet i en pressemeddelelse.

Det skal være nemmere at skifte bilen ud med grønnere transportmidler. Derfor er den gamle samkørselsplads tæt på Gigantium og det tilstødende byudviklingsområde i Aalborg Øst blevet opgraderet til et nyt knudepunkt.

Knudepunktet ligger tæt på motorvejen og med let adgang til Plusbussen, som kan fragte folk videre ind i midtbyen.

– Knudepunkter, som det i Aalborg, kan både bidrage til at skabe mere effektive og bæredygtige rejser, samtidig med at de reducerer belastningen på vores vej, ved at flere lade bilen stå til fordel for for eksempel bus eller cykel, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Laura Sand Pedersen.

Lignende knudepunkter er ifølge Vejdirektoratet udbredte i flere europæiske storbyer som Amsterdam, Berlin og Oslo.

Det er også blevet lettere at være elbilist i Nordjylland. Otte nye ladepladser står klar på knudepunktet i Aalborg Øst til de elbilister, der pendler i området.

To af ladepladserne er til lynopladning, hvor man kan oplade med op til 300 kilowatt. Ladeparken drives af energiselskabet DCC Energi.

Med Plusbussen fra Aalborg og videre med samkørsel

Besøger man det nye knudepunkt en tilfældig hverdagsmorgen, tyder det på, at de nordjyske pendlerne allerede kan se flere fordele ved den nye plads.

Klokken 7 er det udvidede parkeringsområde godt fyldt op. Der er sat strøm til et par elbiler, og flere cykler holder aflåst i det nye skur. På perronen mødes dem, der har opdaget det smarte ved at køre sammen med andre, som alligevel skal samme vej – om det er for pengepungen eller klimaets skyld – og så tager flere turen til knudepunktet og videre med Aalborgs moderne Plusbus.

Aalborg er udpeget til forsøget af Vejdirektoratet, da der her er stor efterspørgsel på løsninger, der kan lette trafikken ind og ud af byen.

Knudepunktet er designet i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg Kommune for at skabe de bedste løsninger. Og hos kommunen er man ikke i tvivl om, at det nye knudepunkt er vejen frem.

– Kommer man fra motorvejen eller fra det sydøstlige opland mod Aalborg, kan man nu let skifte til både Plusbus, cykel, løbehjul eller andre mobilitetsformer på den sidste del af rejsen. Og skal man videre ud af byen understøtter knudepunktet endnu bedre forhold for samkørsel, siger rådmand hos By og Land i Aalborg Kommune Jan Nymark Rose Thaysen (V).

Med forsøget vil Vejdirektoratet undersøge, hvordan eksisterende infrastruktur nær by og motorvej kan omdannes til knudepunkter med flere transportformer samlet på ét sted og dermed flytte folk ud af bilerne.

Knudepunktet i Aalborg er en opgradering af den gamle samkørselsplads, og med tiden håber Vejdirektoratet, at flere vil byde ind med faciliteter til pladsen. Det kunne være opsætning af pakkeboks, delecykler eller flere flex- og turistbusser.

Vejdirektoratet har foretaget en række registreringer af brugernes vaner og anvendelse af pladsen samt ønsker til nye faciliteter, før byggeriet gik i gang og vil evaluere på forsøget gennem tællinger og interviews med brugerne for at se, hvordan knudepunktet støtter op om en grønnere transport.

Bliver det en succes, vil de se på mulighederne for at udpege flere samkørselspladser eller egnede lokaliteter rundt om i Danmark og forvandle dem til knudepunkter.

Knudepunkt Aalborg Øst

Det nye knudepunkt samtænker flere transportformer og byder på:

  • Skiftezone for samkørsel, busser og cykler
  • 175 gratis parkeringspladser
  • Otte ladepladser til elbiler, heraf to lynladepladser
  • Cykelparkering
  • Overdækket perron med toiletter og venteareal
  • Grønne områder med borde og bænke

Om forsøget

Vejdirektoratet undersøger, hvordan eksisterende infrastruktur nær by og motorvej kan omdannes til knudepunkter med flere transportformer samlet ét sted. Målet er at reducere trængsel og manglen på p-pladser i større byer samt reducere CO2 ved at gøre det nemmere for trafikanter at skifte bilen ud med bus, cykel eller samkørsel på en del af rejsen.

Læs mere om projektet.

Kilde: Vejdirektoratet.