Odense Letbane åbner i maj

Den 14 kilometer lange letbane i Odense blev overdraget fra entreprenørerne i april, og snart kan togene trille gennem byen. Letbanen åbner i maj.

Odense Letbane P/S oplyser nu, at byens længe ventede letbane åbner den 28. maj. letbanens spanske hovedentreprenør, Comsa, overdrog den 26. april letbanen, som oprindeligt skulle have været klar i 2020. Sammen med letbanens operatør, Keolis, kan Odense Letbane P/S i en pressemeddelelse bekræfte, at den nu er klar til åbning.

– Både nutiden og fremtiden kalder på effektive transportløsninger i de store byer, og jeg er ikke i tvivl om, at letbanen har potentialet til at understøtte den imponerende byudvikling, som Odense oplever i disse år, og som vil fortsætte mange årtier frem, udtaler Jesper Rasmussen, bestyrelsesformand ved Odense Letbane P/S, i meddelelsen.

– Forløbet frem til nu har ikke været uden bump på skinnerne. Det ærgrer os, at vi har oplevet forsinkelser. Men nu er tiden inde til at se fremad, uddyber han.

Letbanen har samlet haft et budget på omkring 3 milliarder kroner, der er finansieret af Transportministeriet, Odense Kommune og Region Syddanmark.

Langs den 14,5 kilometer lange strækning fra Tarup til Hjallese er der i alt 26 stationer.

Odense Letbane P/S kunne i februar 2022 offentliggøre en opgørelse, der viser, at der langs letbanestrækningen er foretaget investeringer i byudvikling inden for cirka 500 meter fra letbanesporet for 27 milliarder kroner. Investeringerne omfatter blandt andet omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade og den gamle slagterigrund.

I begge ender af letbanen planlægges også nye, store boligområder. I Thors Have på Vibelundsvej nær Højstrup letbanestation bliver der i første omgang bygget omkring 100 boliger med mulighed for mere byudvikling. Og omkring Tasso-grunden i Hjallese, klos op ad Hjallese Station og letbanestation, er to nye boligprojekter, Admiralens Have og Valdemars Have, under udvikling med i alt 340 boliger.

Investeringerne omfatter også de 6,9 milliarder kroner som byggeriet af Nyt OUH koster, men ud af de i alt 27 milliarder kroner kommer 13 milliarder kroner fra private investorer.

Letbanen forventes at få cirka 35.500 passagerer på en hverdag – og cirka 10-11 millioner om året. Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.