Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet. Kilde: Sund & Bælt.
Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet. Kilde: Sund & Bælt.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til 55 milliarder kroner er danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, Nordeuropas største byggeplads og verdens længste sænketunnel.

Ifølge en pressemeddelelse fra und & Bælt har over 1.118 underleverandører siden projektstarten i 2020 bidraget til byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Heraf er 710 eller omkring to tredjedele danske virksomheder, mens resten fordeler sig over flere lande fortrinsvis fra Europa. Det viser den nyeste opgørelse fra Sund & Bælt, der er statens bygherre bag Femern Bælt-projektet.

De mange danske virksomheder hører typisk til i kategorien små og mellemstore virksomheder – eller SMV’er – og dækker alle områder fra maskinhandel og bygge- og anlægsbranchen til fremstillingsvirksomheder og service.

– De små og mellemstore virksomheden udgør rygraden i dansk erhvervsliv. SMV’erne udgør faktisk 99 procent af alle virksomheder. Jeg er rigtig glad for at se, at det også slår igennem, når vi kigger på, hvem der bidrager til Femern Bælt-tunnelen. Det brede danske aftryk på tunnelbyggeriet betyder arbejdspladser og vækst. Desuden høster flere SMV’er vigtig viden og står dermed endnu bedre rustet til konkurrencen om fremtidige opgaver, udtaler Alexander Søndergaard, underdirektør i erhvervsorganisationen SMVdanmark.

Ser man på fordelingen af de danske underleverandører på de enkelte regioner, så viser det en klar hovedvægt på de sjællandske virksomheder, der nyder godt af nærheden til projektet. Men både fynske og jyske virksomheder lander også opgaver på projektet.

Ifølge tallene har 301 virksomheder i Region Sjælland bidraget til tunnelbyggeriet ved Rødbyhavn. Dermed topper regionen listen foran nummer to på listen, der er Region Hovedstaden med 184 virksomheder tilknyttet projektet. Derefter følger Region Syddanmark med 115, Midtjylland med 76 og Nordjylland med 34 virksomheder.

– Der kommer endnu flere opgaver til små og mellemstore virksomheder, når først arbejdet med de mekaniske installationer i tunnelen går i gang. Senere kommer der opgaver, når både den nye jernbane og motorvej til tunnelen skal anlægges. Så man skal holde sig orienteret og være klar til at gribe mulighederne, siger Alexander Søndergaard.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling