AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Et stort flertal i Aarhus Byråd er blevet enige om de konkrete initiativer, der skal løfte den kollektive trafik i byen.

Aftalen sigter mod, at aarhusianerne skal køre 50 procent flere ture i den kollektive trafik. Flere skal også bruge cyklen, imens færre ture skal ske i bil. Målet er, at halvdelen af bilturene sker i en fossilfri bil.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).

– Med et meget bredt forlig sikrer vi i dag aarhusianernes mulighed for at komme rundt i fremtidens Aarhus. Med aftalen fremtidssikrer vi vores infrastruktur, så den kan bære, at 5.000 flere mennesker flere hvert år vil kalde sig aarhusianere, og at vi hvert år skaber mere end 2.000 flere arbejdspladser i landets mest betydende vækstområde uden for Hovedstaden, udtaler Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø.

Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030.

Solveig Munk fra Enhedslisten glæder sig over aftalen, men partiet mener, at der skal gøres mere.

– Vi er bekymret for, at aftalen ikke reducerer CO2-aftrykket i det omfang, det er nødvendigt for at nå CO2-neutralitet i 2030. Vi kunne ønske os en mere ambitiøs plan for den grønne omstilling, for nedbringelse af biltrafikken og større sikkerhed for finansieringen, udtaler Solveig Munk.

Investeringer for 255 millioner kroner

Forligspartierne er enige om at foretage investeringer for 255 millioner kroner frem mod 2030 til anlæg af blandt andet nye busbaner og ombygning af kryds, så buspassagerer får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem.

Dertil skal der ske investeringer for 50 millioner kroner om året fra 2027 til flere afgange, så bussen kører så hyppigt, at køreplanen bliver overflødig på særligt prioriterede ruter. Samtidig indføres det for første gang i kommunens historie, at fremtidige investeringer automatisk følger med befolkningstilvæksten i kommunen, så der er plads til de mange nye aarhusianere i trafikken.

Kommer man fra oplandet er der også godt nyt. Et nyt forsøg med gratis kollektiv transport til bilister, der stiller bilen og rejser videre fra det eksisterende parkér og rejs-område i Lisbjerg og to muligt nye parkér og rejs-områder i Tilst og Viby, skal det gøre det mere attraktivt at hoppe over i den kollektive transport på vej ind til byen.

Der bliver også investeret i flere og bedre cykelstier og i mere ladeinfrastruktur, så det bliver mere attraktivt at vælge en elbil, når den udtjente fossilbil skal skiftes ud.

Samtidig konkluderer aftalen, at letbane er det rette og mest fremtidssikrede teknologivalg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand. Det skal skabe den bedste synergi med de eksisterende letbanestrækninger. Danmarksdemokraterne står dog uden for denne del af aftalen.

God adgang til Kongelunden

Der er også enighed om at afsætte 5 millioner kroner i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i Kongelunden, hvor det kommende nye stadion opføres.

Det skal undersøges, om det er muligt at indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til idræts- og kulturarrangementer i blandt andet Kongelunden.

Forligspartierne ønsker også at undersøge muligheden for at etablere et parkeringshus i det sydlige Sydhavnskvarter, som også vil kunne betjene de mange gæster i Kongelunden.

Forsøg skal give trygge lokalmiljøer

Af helt nye tiltag er forligspartierne enige om at lave forsøg med en nulemissionszone, når det nødvendige lovgrundlag er på plads. Zonen etableres inden for allégaderne og skal bidrage til en renere og mere rolig midtby.

Det vil dog stadig være muligt at komme ind til centrale parkeringshuse, uanset om man kører el- eller fossilbil. Derudover vil beboere og erhverv inden for zonen samt bilister med handicaplicens være undtaget.

Forligspartierne har også besluttet at lave forsøg med såkaldte trafik-øer, hvor vejstrukturen minimerer gennemkørende biltrafik og til gengæld sikrer god adgang for beboere og besøgende i bil samt tryggere forhold for cyklister og gående.

Indsatsen skal give mere viden om, hvordan vejstrukturen kan bidrage til bedre lokalområder, der er rare at bo og vokse op i. Partierne ønsker at starte i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle i samarbejde med de lokale beboere og fællesråd. Det er også en del af aftalen, at trafik-øerne på sigt kan vinde indpas i oplandsbyerne, så de også bliver endnu mere attraktive og trygge at leve i.

Samtidig er forligsparterne enige om at investere yderligere i digital trafikstyring og justerede svingbaner og tilkørselsforhold for at øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet.

Aftalen om grøn mobilitetsplan er at betragte som et budgetforslag fra forligsparterne til budgetlægningen i forbindelse med budget 2025 eller senere budgetforlig, og byrådets partier vil således have mulighed for at prioritere hele eller dele af elementerne fra den politiske aftale i budgetforhandlingerne.

Der gennemføres nu en ambitiøs borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input til de initiativer, som et flertal i byrådet foreslår at sætte i værk.

Resultatet af den dialog præsenteres for forligskredsen inden indstillingen forelægges Aarhus Byråd i begyndelsen af 2025.