Rådgiver fundet til udbygning af Amagermotorvejen

Vejdirektoratet vælger totalrådgiver på udbygning af Amagermotorvejen for 1,7 milliarder kroner. Motorvejen forventes at stå klar i 2029.

Vejdirektoratet har valgt Rambøll som totalrådgiver på udbygning af Amagermotorvejen.

Det oplyser direktoratet i en pressemeddelelse.

Rambølls tilbud lød på 97,7 millioner kroner for opgaven, oplyses det.

Opgaven omfatter primært detailprojektering af den kommende udbygning af Amagermotorvejen.

– Det har været vigtigt for Vejdirektoratet at finde en kompetent og erfaren rådgiver, som ved hvad det vil sige at gennemføre et projekt på denne skala og kompleksitet. Vi ser frem til samarbejdet med Rambøll, udtaler projektchef Malene Nygaard Kristen fra Vejdirektoratet.

Læs også: Hvidovre arbejder videre med plan om overdækning af Amagermotorvejen

Det samlede anlægsbudget for udbygningsprojektet er beregnet til godt 1,7 milliarder kroner.

Projektet skal forbedre fremkommeligheden på Amagermotorvejen og adgangen til blandt andet Avedøre Holme.

Derudover skal støjgenerne for boligområderne langs strækningen reduceres.

Om projektet

Fra motorvejskryds Avedøre i vest til Kalvebodbroerne i øst omfatter udbygningsprojektet parallelle fordelingsveje, som på størstedelen af strækningen bliver tosporede.

Fra fordelingsvejene vil der være forbindelse til to fulde tilslutningsanlæg ved Gl. Køge Landevej og Avedøre Havnevej samt to halve tilslutningsanlæg med forbindelse til Helseholmen og Hammerholmen på Avedøre Holme. Disse to halve tilslutningsanlæg skal især aflaste tilslutningsanlægget ved Avedøre Havnevej.

På Kalvebodbroerne og den resterende strækning frem til tilslutningsanlæg 20 København C udbygges motorvejen fra seks til otte spor. På Kalvebodbroerne inddrages nødsporet til kørespor, mens der på den resterende strækning etableres 8 spor plus nødspor af hensyn til trafiksikkerheden og trafikafviklingen.

Ifølge trafikberegningerne vil fordelingsvejene og de ekstra kørespor forbedre fremkommeligheden på Amagermotorvejen, hvor trafikken forventes at stige med 6.000 - 8.000 biler per hverdagsdøgn, således at den samlede trafik på motorvejen kommer op på 153.000 - 168.000 biler per hverdagsdøgn i 2030.

Omvendt forventes en aflastning af en række større veje i området omkring Amagermotorvejen. Det gælder især Gammel Køge Landevej, Holbækmotorvejen (øst for Motorring 3) og Ellebjergvej.

For at kunne gennemføre udbygningsprojektet skal der erhverves cirka 142.000 kvadratmeter til selve vejanlægget og cirka 108.000 kvadratmeter til midlertidige arbejdsarealer. Omkring 30 ejendomme berøres af ekspropriation i forskelligt omfang. Den permanente arealerhvervelse berører udelukkende virksomheder og offentlig ejede arealer. Det estimeres at tre ejendomme kan blive totaleksproprieret.

Kilde: Vejdirektoratet.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling