Rambøll vinder udbud på udvidelse af jernbanespor ved Kalvebod

Projektet omfatter to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad, og Rambøll er udpeget som rådgiver.

Rambøll er blevet udpeget som rådgiver til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035, og det er ifølge Sund & Bælt afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn.

Der skal etableres to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad. Overhalingssporene etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse.

Læs også: Sund & Bælt vil i dialog om overtagelse af Femern-fabrikken

Rambøll er ligeledes rådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-projektet.

– Vi er meget tilfredse med at have Rambøll med ombord som rådgiver på projektet. Deres erfaring og tekniske ekspertise vil være en stor fordel i realiseringen af overhalingssporet ved Kalvebod, udtaler Klaus Jørgensen, der er direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt.

Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opnået støtte fra EU.

Et vendespor ved Københavns Lufthavn Station indgår også i Infrastrukturplan 2035, men forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Midlerne fra vendesporet anvendes til projektet med overhalingsspor ved Kalvebod.

Fakta

Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat:

  • 370,3 millioner kroner (2023-priser) til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod
  • 326,2 millioner kroner (2023-priser) til et vendespor ved Københavns Lufthavn Station

Forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt, og de samlede midler på 696,5 mio. kr. anvendes til Overhalingsspor ved Kalvebod.

Kilde: Sund & Bælt.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling