Sådan kan nyt museum og hotel komme til at se ud

Fredensborg Kommune sætter gang i ny lokalplan for omdannelse af det nedlagte vandrehjem på Østrupvej.

Et nyt kunstmuseum med hotelværelser kan være på vej til Fredensborg. Plan-, Trafik- og Klimaudvalget har besluttet at sætte arbejdet i gang med en ny lokalplan og et tillæg til Kommuneplan 2025 for det tidligere Fredensborg Vandrehjem på Østrupvej 3.

For 16 millioner kroner blev det tidligere vandrehjem i oktober 2025 købt af hotelmatadoren Niels Fennet. Han ønsker i samarbejde med Arkitektfirmaet Rudolf Lolk at omdanne området til et moderne kunstmuseum kombineret med hoteldrift.

Planen er at opføre et museum på mellem 3.500 og 4.000 kvadratmeter, mens den eksisterende værelsesfløj skal bevares og renoveres til hotelværelser. Også den tidligere vandrehjemshave skal indgå som en del af projektet.

Ifølge kommunen skal projektet være med til at styrke Fredensborgs identitet som kulturby og samtidig skabe mere liv og handel i bymidten.

Lokalplanen skal blandt andet fastlægge regler for bygningernes placering, arkitektur og materialer samt forhold omkring parkering, trafik og adgang for gående og cyklister. Trafikafviklingen omkring området bliver et særligt fokuspunkt i det videre arbejde.

Området ligger for enden af Østrupvej tæt på Slotsgade og grænser op til både boliger, Fredensborg Store Kro og grønne områder ved Slotsparken.

Projektet kræver også et tillæg til kommuneplanen, fordi området i dag kun er udlagt til offentlige formål som vandrehjem og kursusvirksomhed. Samtidig ønsker ejeren at hæve bebyggelsesprocenten fra 35 til 60 procent.

Udvalget har desuden besluttet, at der skal afholdes et tidligt dialogmøde med naboerne, inden sagen vender tilbage til politisk behandling.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev