Aggersundbroen, som forbinder Aggersund i Han Herred i nord med Himmerland nordøst for Løgstør, blev indviet i juni 1942 for snart 80 år siden. Og siden da har både saltvandet og vejret slidt hårdt på broens beton og metal.
Vejdirektoratet har løbende vedligeholdt broen, og nu er det tid til endnu en omgang for at sikre, at broen kan holde mange år endnu, oplyser direktoratet i en pressemeddelelse.
Arbejdet begynder mandag den 2. maj, og der er ifølge Vejdirektoratet gjort en stor indsats for, at vedligeholdelsesarbejderne generer trafikanterne mindst muligt.
– Vi er meget opmærksomme på de udfordringer, det giver for trafikken, når vi sætter stilladser op for at arbejde på broen. Derfor er vi sammen med entreprenøren nået frem til en model, hvor entreprenøren arbejder på skift i hver side af broen frem for i begge sider på samme tid. Vi har valgt en fremgangsmåde, som samtidig gør det sikkert for broarbejdere og trafikanter at færdes på broen, mens arbejderne står på, udtaler projektleder Lis Lassen, Vejdirektoratet, i meddelelsen.
Ved at arbejde skiftevis i den ene og den anden side, vil der være de nødvendige 4,8 meters bredde i frit rum, der sikrer, at eksempelvis landbrugskøretøjer kan komme forbi.
Entreprenøren har de seneste uger arbejdet med at stille stillads op i broens ene side, og fra mandag den 2. maj begynder arbejdet så for alvor. Først bliver buefagene renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Malingen skal beskytte konstruktionen mod fugt og dermed sikre broens bæreevne.
Arbejdet bliver gennemført i fem etaper, og Vejdirektoratet forventer, at det er ved vejs ende ved udgangen af september 2022. I august vil der være en tre-ugers periode med natarbejde midt på broen.
Fakta om Aggersundbroen
Broen er en buebro med to ret store buefag.
Midt på broen er der en dobbelt broklap, der kan åbnes for skibe på vej til eller fra Aalborg.
Længde: 228 meter.
Bredde: 10,4 meter.
Indviet: Torsdag den 18. juni 1942.
Spor: To kørespor og et fortov.