Efter påske kører NCC de store asfaltmaskiner ud på den 6,6 kilometer lange lavbro, der forbinder Fyn med Sprogø. De eksisterende asfaltbelægninger, som har ligget på Storebæltsbroen siden den blev etableret i 1990’erne, skal nemlig udskiftes med nye slidlag. Det skriver NCC i en pressemeddelelse.
– Vi har et rigtig godt samarbejde med bygherre og rådgiver om projektet. Helt konkret skal vi udlægge en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne, siger Per Laursen, operation specialist i NCC Industry, Asfalt.
Udover skærvemastikken skal NCC også udlægge en CO2-reducerende asfalt (kendt som KVS) på vejene i begge ender af Vestbroen. Kendetegnet for asfalttypen er, at den er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruger biler og lastbiler mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen fra trafikken.
– Vi har stor erfaring med udskiftning af belægninger på broer – både når det kommer til planlægning, produktion og udførelsen af opgaven. Til projektet på Vestbroen stiller vi med asfalthold fra både Odense og Vestjylland. Heraf har en af vores formænd været med til at udlægge den gamle asfalt, da lavbroen blev etableret for godt 25 år siden. Det er sjovt at tænke på, siger Per Laursen.
Det er NCC’s asfaltfabrik i Odense, der skal producere de mange tons asfalt, der skal lægges ud på Vestbroen. Forud for udlægningen skal NCC’s fræserhold ud med den store to-meter fræser for at fræse den gamle, slidte asfalt af broen. Den affræsede asfalt vil blive genanvendt i produktionen af ny asfalt eller andre slidlag, og den kommer derfor til at leve videre i form af nye belægninger på Danmarks veje.
Ordren bogføres i anden og tredje kvartal under NCC Industry.