Lige nu er verdens største betonelementfabrik i Rødbyhavn i fuld gang med at producere tunnelelementerne til den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel, der vil forbinde Danmark og Tyskland.
Når fabrikken er færdig med opgaven, er der mulighed for, at anlægget kan drives af en ny operatør, og de topmoderne faciliteter og gode adgangsforhold kan herefter bruges til at producere til andre projekter og til mulige Sund & Bælt-projekter.
For at skabe de bedst mulige rammer for overtagelse af driften af fabrikken inviterer Sund & Bælt nu potentielle virksomheder og organisationer til en såkaldt markedsdialog.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
– At vinde en koncession af verdens største elementfabrik er selvsagt en stor og meget kompleks opgave. Derfor er det helt afgørende, at vi har en dialog med potentielle aktører, så vi får en forståelse for parternes behov, kompetencer og muligheder. Det gør os i stand til at skabe de helt rigtige rammer for den fremtidige drift og udvikling af fabrikken, udtaler administrerende direktør i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen.
Fabrikken er kommet for at blive
Beslutningen om at bevare elementfabrikken blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2023.
Loven sikrer, at fabrikken og arbejdshavnen ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern-tunnelen er afsluttet.
Fabrikken kan i princippet producere mange typer produkter til forskellige formål og projekter som tunneler eller vindmøller.
Markedsdialogen består af et introduktionsmøde og rundvisning på fabrikken i Rødbyhavn. Derudover vil de interesserede operatører blive bedt om at besvare et spørgeskema, hvorefter den videre proces går i gang.
Indsigterne fra markedsdialogen bruges til at skrive et udbud om en længerevarende aftale, som forventes at træde i kraft fra 2028.
Fakta om fabrikken i Rødbyhavn
- Elementfabrikken i Rødbyhavn er verdens største af sin slags. Den består af tre fabrikshaller, der er designet til at producere de 89 betonelementer, der skal bruges til Femern Bælt-tunnelen.
- En vigtig del af anlægget er den store arbejdshavn, der sikrer let adgang til råmaterialer og udsejling af elementer.
- Det samlede produktionsareal er på 1,5 millioner kvadratmeter eller godt 210 fodboldbaner.
- Samfundet vurderes at spare både ressourcer og udgifter ved at bevare fabrikken, idet kommende infrastrukturprojekter kan realiseres med besparelser af tid og økonomi.
Kilde: Sund & Bælt.